Ačkoliv proběhly tradiční workshopy pro studenty průmyslového designu v loňském roce online, nemůže si Honeywell spolupráci s Fakultou strojního inženýrství vynachválit. Pro studenty je série workshopů a konzultací příležitostí, jak nahlédnout do procesů velké společnosti. Odborníci z praxe na oplátku vítají neotřelé nápady, které studenti přinášejí. Se čtveřicí z nich nyní Honeywell podal mezinárodní patentovou přihlášku.
„Když jsem ten nápad ukázal inženýrům u nás v Honeywellu, byli v šoku. Je to ten typ nápadu, na který bychom nikdy nepřišli, protože jsme mentálně svázaní tím, jak vypadají současná řešení. Když studenti přijdou s takto radikální inovací, je to pro nás příležitost, kterou si hýčkáme. Nevěnoval bych workshopům tolik energie, kdyby mi to nedávalo smysl. A studenti mě umějí překvapit,” říká designér z firmy Honeywell Tanguy Prevot.
Převratný nápad jednoho ze studentských týmů, který se zrodil na workshopech pro studenty průmyslového designu z FSI, se firmě natolik líbil, že přistoupila k neobvyklému kroku: spolu se studenty chtějí nápad patentovat.
„Zatím nevíme, zda patent získáme, to chce čas. Ale Honeywell už o něj oficiálně požádal. Od firmy je to velký závazek, protože pokud vše půjde dobře, budeme muset za patentování zaplatit nemalé peníze. My ale věříme, že ten nápad za to stojí,” dodává Tomáš Szaszi z brněnské pobočky, který působí jako Strategy Leader Honeywellu pro Evropu, Blízký východ a Afriku. Podrobnosti k nápadu sdělit nemůže, aby neohrozil patentové řízení, je ale zjevné, že jde o nadějnou inovaci, na které mají studenti brněnské strojárny velký podíl.
Uživatel pod drobnohledem
Série workshopů s Honeywellem neprobíhala na FSI v minulém roce poprvé. Spolupráce se osvědčila, a tak se odborníci z firmy na školu opakovaně vrací. „Kvůli koronaviru proběhlo minulý rok vše online, takže například prezentování a zpětná vazba probíhaly jinak, než obvykle. Ale studenti se toho myslím chopili dobře, protože jsou na technologie zvyklí. Pandemie nás donutila naučit se používat užitečné nástroje a hodláme v tom pokračovat tam, kde to dává smysl, nicméně preferujeme setkávat se se studenty osobně, pokud to půjde,” říká Prevot.
Na podzim začali studenti workshopem na téma Design thinking, v únoru navázal workshop Product design. Studenti pak pracovali na svých návrzích, k nimž dostávali zpětnou vazbu od Tanguy Prevota. Výzvou pro mladé designéry je zejména úkol vcítit se do uživatele produktu, tématem jsou totiž ochranné prostředky pro pracovníky. V loňském roce se studenti zaměřili na kompatibilitu ochranných pomůcek, které se nosí na hlavě: přilbu, brýle, obličejový štít, respirátor, atd.
„Pokud by navrhovali běžné zboží jako třeba mobilní telefon, bylo by to jednoduché, protože mají uživatelskou zkušenost. S našimi produkty je to těžší, neděláme produkty denní spotřeby,” říká Prevot. „Klíčem je představit si našeho konečného uživatele. Je to nějaký chlapík, který stojí na ropné plošině někde u pobřeží Saúdské Arábie a dělá určitou práci. Výzvou je vcítit se do jeho potřeb, s tím studentům pomohli naši produktoví manažeři,” dodává Szaszi.
Představit si budoucnost
Budoucí designéři se už během studia na FSI učí hodnotit potřeby zákazníka. Propojení teorie s praktickou zkušeností z pohledu firmy je ale podle David Škaroupky z Ústavu konstruování, který workshopy s firmou organizuje, skvělé obohacení. „Učíme je hodnotit kriticky jejich vlastní práci, dívat se na ni s odstupem, hodnotit jejich nápady. Na tom mohou stavět, ale kontakt s praxí je vždy obohacující,“ říká Škaroupka.
Tři nejlepší studenti z loňského workshopu si zasloužili osmitýdenní stáž ve firmě Honeywell, kde své nápady dále rozvíjeli do podoby makety či prototypu. „Pokud potřebuji navrhnout konkrétní předmět, řekl bych, že budu pravděpodobně lepší než oni. Ale nejsem lepší v tom, jak si představit budoucnost. Práce se studentským návrhem, který na první pohled možná nedává smysl – to je teprve kreativní část. Mým úkolem je, aby našli ve svých nápadech smysl a způsob, jak je lze využít,“ uzavírá Prevot.