Publication detail
Introduce Scanning Probe Microscopy into Education
HÁJKOVÁ, Z. FEJFAR, A. LEDINSKÝ, M. PÍČ, V. KŘÍŽEK, F. ŠULC, D. NOVÁČEK, Z. WERTHEIMER, P.
Czech title
Přivítejte ve výuce mikroskopy se skenující sondou
English title
Introduce Scanning Probe Microscopy into Education
Type
journal article in Web of Science
Language
cs
Original abstract
Mikroskopie skenující sondou (scanning probe microscopy, SPM; též rastrovací sondová či hrotová mikroskopie) patří mezi moderní mikroskopické metody běžně používané ve fyzikálních, chemických i biologických laboratořích. SPM totiž umožňuje nahlížet do nanosvěta – dovoluje zobrazovat a charakterizovat povrchy vzorků na úrovni nanometrů (i menší).
Czech abstract
Mikroskopie skenující sondou (scanning probe microscopy, SPM; též rastrovací sondová či hrotová mikroskopie) patří mezi moderní mikroskopické metody běžně používané ve fyzikálních, chemických i biologických laboratořích. SPM totiž umožňuje nahlížet do nanosvěta – dovoluje zobrazovat a charakterizovat povrchy vzorků na úrovni nanometrů (i menší).
English abstract
Contemporary chemistry, physics, as well as biology frequently deal with the structure of matter at nanoscale level. One of the most important techniques used for imaging and measuring surfaces at the nanoscale (sometimes even with atomic resolution) is the scanning probe microscopy (SPM). SPM is an important up-and-coming technique in both academic sphere and industry. For this reason, concepts underlying SPM should be mentioned in secondary education, at least for students with an interest in science and technical subjects. In order to introduce SPM into secondary science education, various teaching approaches might be followed. In this contribution, special attention is paid to simple models and analogies of SPM to illustrate the basic SPM principles.
Keywords in Czech
mikroskopie skenující sondou; skenovací tunelová mikroskopie; mikroskopie atomárních sil; modely; demonstrace; analogie; výukové materiály
Keywords in English
scanning probe microscopy; Scanning Tunneling Microscopy; atomic force microscopy; models; the demonstration; the analogy; teaching materials
Released
15.01.2016
ISSN
1213-7103
Volume
110
Number
1
Pages from–to
153–159
Pages count
7
BIBTEX
@article{BUT123990,
author="Zdeňka {Hájková} and Jan {Čechal} and Antonín {Fejfar} and Martin {Ledinský} and Vlastimil {Píč} and Filip {Křížek} and Dalibor {Šulc} and Zdeněk {Nováček} and Pavel {Wertheimer},
title="Přivítejte ve výuce mikroskopy se skenující sondou",
year="2016",
volume="110",
number="1",
month="January",
pages="153--159",
issn="1213-7103"
}