Publication detail
Research of service life and influence of lubricant on durability tests of innovated bearing parameters
VLAŠIC, F. SKŘIVÁNKOVÁ, V.
Czech title
Výzkum životnosti a vliv maziva na trvanlivostní zkoušky inovovaných parametrů ložiska
English title
Research of service life and influence of lubricant on durability tests of innovated bearing parameters
Type
report
Language
cs
Original abstract
Cílem experimentů v laboratořích VUT v Brně bylo na základě inovovaných parametrů geometrie verifikovat životnost dodaných ložiskových vzorků vč. vlivu vyvinutého maziva na kontaktní únavu. Tyto zkoušky by měly reflektovat očekávanou zvýšenou životnost přesahující plánovaný nájezd kilometrů do generální opravy podvozku a výsledky měření sloužit jako podklad pro výpočet modelu životnosti železničního ložiska. Na dodaných vzorcích dvou skupin byly provedeny trvanlivostní zkoušky na odolnost proti kontaktní únavě, která byla zpracována pomocí Weibullova dvou-parametrického rozdělení a dále byl porovnán vliv na základní trvanlivost L10. Kromě standardního monitorování vibrací byla pro zpřesnění identifikace počátku vzniku kontaktní únavy na vybraných vzorcích měřena akustické emise (AE), která dokáže díky vyšší citlivosti a vyššímu frekvenčnímu spektru proti vibracím detekovat i napěťové vlny emitované počátečními stádii kontaktní únavy.
Czech abstract
Cílem experimentů v laboratořích VUT v Brně bylo na základě inovovaných parametrů geometrie verifikovat životnost dodaných ložiskových vzorků vč. vlivu vyvinutého maziva na kontaktní únavu. Tyto zkoušky by měly reflektovat očekávanou zvýšenou životnost přesahující plánovaný nájezd kilometrů do generální opravy podvozku a výsledky měření sloužit jako podklad pro výpočet modelu životnosti železničního ložiska. Na dodaných vzorcích dvou skupin byly provedeny trvanlivostní zkoušky na odolnost proti kontaktní únavě, která byla zpracována pomocí Weibullova dvou-parametrického rozdělení a dále byl porovnán vliv na základní trvanlivost L10. Kromě standardního monitorování vibrací byla pro zpřesnění identifikace počátku vzniku kontaktní únavy na vybraných vzorcích měřena akustické emise (AE), která dokáže díky vyšší citlivosti a vyššímu frekvenčnímu spektru proti vibracím detekovat i napěťové vlny emitované počátečními stádii kontaktní únavy.
English abstract
The aim of the experiments in the laboratories of BUT was to verify the service life of the supplied bearing samples, incl. the effect of the developed lubricant on contact fatigue. These tests should reflect the expected increased service life beyond the planned mileage run to the bogie overhaul and the measurement results should serve as a basis for the calculation of the railway bearing life model. Durability tests for contact fatigue resistance were performed on the supplied samples of the two groups, which were processed using Weibull's two-parametric distribution, and the effect on the basic durability of L10 was further compared. In addition to standard vibration monitoring, acoustic emission (AE) was measured on selected samples to make it more accurate to identify the onset of contact fatigue.
Keywords in Czech
trvanlivostní zkoušky, vliv maziva, kontaktní únava, pitting
Keywords in English
durability tests, influence of lubricant, contact fatigue, pitting
Released
18.01.2021
Pages from–to
1–9
Pages count
9
BIBTEX
@techreport{BUT170805,
author="František {Vlašic} and Vendula {Skřivánková},
title="Výzkum životnosti a vliv maziva na trvanlivostní zkoušky inovovaných parametrů ložiska",
year="2021",
month="January",
pages="1--9"
}