Publication detail
Numerical prediction on the effect of friction modifiers on adhesion behaviours in the wheel-rail starved EHL contact
LI, Q. WU, B. DING, H. GALAS, R. KVARDA, D. LIU, Q. ZHOU, Z. OMASTA, M. WANG, W.
Czech title
Numerická simulace vlivu modifikátorů tření na adhezní chování v hladovějícím EHL kontaktu kolo-kolejnice
English title
Numerical prediction on the effect of friction modifiers on adhesion behaviours in the wheel-rail starved EHL contact
Type
journal article in Web of Science
Language
en
Original abstract
Previous third body studies for wheel/rail are mainly concentrated on water or oil condition. However, friction modifiers (FMs) represent a new approach to managing adhesion coefficient in wheel/rail interface. In this paper, the position of the FM-air meniscus was given as input parameter, the thickness of FM can be solved easily with the multi-grid method. Non-Newtonian fluid model and micro-EHL analysis combined to obtain the relation between the adhesion coefficient and the quantity of FM. The results show that the quantity of FM has a significant effect on the initial adhesion coefficient within a certain range. Besides, the initial adhesion coefficient decreases gradually until it reach stable value with the increase of the quantity of FM.
Czech abstract
Předchozí studie o třecí vrstvě mezi kolem a kolejnicí byly zaměřeny zejména na vliv vody a oleje na součinitel adheze. Modifikátory tření (MT) představují nový přístup k řízení součinitele tření v rozhraní kolo/kolejnice. Přistup představený v tomto článku umožňuje na základě multi-grid metody a polohy vstupního menisku stanovit tloušťku třecí vrstvy MT v kontaktu. Pro stanovení vztahu mezi součinitelem adheze a množstvím MT byly spojen dva přístupy, a to Nenewtonský model kapaliny a micro-EHL analýza. Výsledky ukazují, že množství MT má významný vliv na počáteční propad součinitele adheze. Následně dochází k dalšímu pozvolnému poklesu součinitele adheze, a to až do bodu, kdy je dosaženo stabilní hodnoty adheze, která je způsobena nárůstem množství FM v kontaktu.
English abstract
Previous third body studies for wheel/rail are mainly concentrated on water or oil condition. However, friction modifiers (FMs) represent a new approach to managing adhesion coefficient in wheel/rail interface. In this paper, the position of the FM-air meniscus was given as input parameter, the thickness of FM can be solved easily with the multi-grid method. Non-Newtonian fluid model and micro-EHL analysis combined to obtain the relation between the adhesion coefficient and the quantity of FM. The results show that the quantity of FM has a significant effect on the initial adhesion coefficient within a certain range. Besides, the initial adhesion coefficient decreases gradually until it reach stable value with the increase of the quantity of FM.
Keywords in Czech
modifikátor tření; aplikované množství; hladovějící EHD kontakt; kolo, adheze na kolejnici
Keywords in English
friction modifier; applied quantity; starved EHL; wheel; rail adhesion
Released
08.03.2022
Publisher
Elsevier
Location
Nizozemsko
ISSN
0301-679X
Volume
170
Number
červen
Pages from–to
107519–107519
Pages count
11
BIBTEX
@article{BUT179659,
author="Radovan {Galas} and Daniel {Kvarda} and Milan {Omasta} and Lu-bing {Shi} and Haohao {Ding} and Wenjian {Wang} and Ivan {Křupka} and Martin {Hartl},
title="Numerical prediction on the effect of friction modifiers on adhesion behaviours in the wheel-rail starved EHL contact",
year="2022",
volume="170",
number="červen",
month="March",
pages="107519--107519",
publisher="Elsevier",
address="Nizozemsko",
issn="0301-679X"
}