Product detail
A model for mechatronic system development and testing
OMASTA, M. VALENA, M. KŘUPKA, I. NOHÁL, L. ŠAFEK J. SEIDL, J.
Czech title
Model pro vývoj a testování mechatronického systému
English title
A model for mechatronic system development and testing
Type
functional specimen
Czech abstract
Funkční vzorek modelu, který představuje části nápravového ložiska se senzorovou hlavou a kotoučem pro detekci frekvence otáčení. Zařízení je tvořeno nosným rámem uloženým ve skříni, ve kterém je rotační uložení unášeče. Pohon je zajištěn převodovým elektromotorem s integrovaným snímačem pro kontrolu měřených otáček. Na unášeč je nasazen disk, na který je uložený ozubený detekční kotouč. Na kotouči je modifikovatelná nevývaha pro testování akcelerometru. Kryt ložiska se senzorovou jednotkou jsou uloženy k rámu zařízení. Na krycí desce je umístěný display zobrazující frekvenci otáčení a knoflík potenciometru pro ovládání otáček. Konstrukční díly zařízení jsou vyrobeny z hliníkové slitiny pro snížení hmotnosti a celé zařízení je uloženo v průmyslovém kufru pro snadnou manipulaci. Napájení je zajištěno externí baterií. Tento výsledek bude využit k navazujícímu vývoji senzorové jednotky.
English abstract
Functional sample of a model representing parts of an axle bearing with a sensor head and a disc for detecting the rotational frequency. The device consists of a support frame housed in a housing which houses the rotary bearing of the drift. The drive is provided by a geared electric motor with an integrated sensor to control the measured speed. A disc is mounted on the drift, on which a toothed detection disc is mounted. On the disc is a modifiable unbalance for testing the accelerometer. The bearing housing and sensor unit are mounted to the frame of the device. A display showing the rotational frequency and a potentiometer knob for speed control are located on the cover plate. The structural parts of the device are made of aluminum alloy to reduce weight and the entire device is housed in an industrial case for easy handling. Power is provided by an external battery. This result will be used for further development of the sensor unit.
Create date
24.06.2024
Location
Laboratoř Tribologie v kolejové dopravě B2/317, Ústav konstruování, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně, Technická 2896/2, 616 69 Brno
WWW