Publication detail
Changes in Microstructure of Turbine Wheel Made of Inconel 713 LC
PODRÁBSKÝ, T. JULIŠ, M. POSPÍŠILOVÁ, S. NĚMEC, K. JANOVÁ, D. SKOČOVSKÝ, P. HRBÁČEK, K.
Czech title
Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713 LC
English title
Changes in Microstructure of Turbine Wheel Made of Inconel 713 LC
Type
journal article - other
Language
cs
Original abstract
V současné době je problematice životnosti turbínových lopatek a strukturní stabilitě Ni superslitin věnována celosvětová pozornost, neboť byl zaznamenán, zejména v posledních několika letech zvýšený počet selhání leteckých motorů. Během provozu jsou lopatky spalovacích turbín leteckých motorů vystaveny celé řadě degradačních vlivů, zejména pak vysokoteplotní korozi, únavovým procesům a creepu. V důsledku krátkodobého přetížení, např. během startů, přistávání, případně i dalších nepravidelností chodu proudového motoru dochází v souvislosti s maximy teplot a napětí k nevratným změnám v mikrostruktuře materiálu kol a jejich vlastností. Příspěvek je zaměřen na studium mikrostruktury turbínových kol z lité niklové superslitiny INCONEL 713 LC, u kterých bylo během zkušebního provozu v PBS a.s. Velká Bíteš zjištěno poškození lopatek.
Czech abstract
V současné době je problematice životnosti turbínových lopatek a strukturní stabilitě Ni superslitin věnována celosvětová pozornost, neboť byl zaznamenán, zejména v posledních několika letech zvýšený počet selhání leteckých motorů. Během provozu jsou lopatky spalovacích turbín leteckých motorů vystaveny celé řadě degradačních vlivů, zejména pak vysokoteplotní korozi, únavovým procesům a creepu. V důsledku krátkodobého přetížení, např. během startů, přistávání, případně i dalších nepravidelností chodu proudového motoru dochází v souvislosti s maximy teplot a napětí k nevratným změnám v mikrostruktuře materiálu kol a jejich vlastností. Příspěvek je zaměřen na studium mikrostruktury turbínových kol z lité niklové superslitiny INCONEL 713 LC, u kterých bylo během zkušebního provozu v PBS a.s. Velká Bíteš zjištěno poškození lopatek.
English abstract
Since the record of aircraft engine failures has deteriorated in the recent years, the issues of turbine blade service life and those of structural stability of Ni-based superalloys have been treated worldwide. While in service the blades of gas turbines are exposed to a number of degrading influences, particularly to the high-temperature corrosion, fatigue processes and creep. In the periods of short-time overloading, e.g. during takeoffs, landings, or when experiencing other performance irregularities, the microstructure of the wheels undergoes irreversible changes in material and its properties induced by temperature and stress peaks. this paper aims to study the microstructure of turbine wheels made of Inconel 713 LC, a Ni-based superalloy, and observed to develop blade damages throughout the test operation in PBS Velká Bíteš.
Keywords in Czech
Cast nickel alloys,Tturbine wheel blades, Grain boundaries, Cracks, Scanning electron microscopy, Microstructure
Keywords in English
Cast nickel alloys,Tturbine wheel blades, Grain boundaries, Cracks, Scanning electron microscopy, Microstructure
Released
15.11.2004
Publisher
Universita Opolska
Location
Opole Polsko
ISSN
1429-6065
Journal
Zeszyty naukowe politechniki Opolskiej seria Mechanika
Volume
78
Number
298
Pages from–to
179–184
Pages count
6
BIBTEX
@article{BUT42530,
author="Tomáš {Podrábský} and Martin {Juliš} and Simona {Hutařová} and Karel {Němec} and Drahomíra {Janová} and Petr {Skočovský} and Karel {Hrbáček},
title="Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713 LC",
journal="Zeszyty naukowe politechniki Opolskiej seria Mechanika",
year="2004",
volume="78",
number="298",
month="November",
pages="179--184",
publisher="Universita Opolska",
address="Opole
Polsko",
issn="1429-6065"
}