Práce výzkumníků z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky (ÚMTMB) na softwaru, který umožní simulovat jízdu v tobogánu, zaujala také štáb České televize. Reportáž odvysílala v sobotu 11. května hlavní zpravodajská relace Události na ČT1 a ČT24.
11. 5. 2019, Události (ČT1/ČT24)
Michal KUBAL, moderátor
Výzkumníci z brněnského VUT vyvíjejí program pro zvýšení bezpečnosti na takzvaných suchých skluzavkách. Ty se instalují třeba zábavných parcích nebo na stezkách v korunách stromů. Výsledkem bude software, který ještě před samotnou stavbou spočítá, jak rychle se bude v tobogánu jezdit, jestli bude dostatečně bezpečný pro menší i větší děti.
Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Levotočivá zatáčka, pravotočivá, zrychlení a dojezd.
Tomáš NÁVRAT, Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně
Jelo to 12 sekund.
Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Takže rychlost jaká?
výzkumník
Kolem 20 km/k.
Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Místo telefonu domluva přímo rourou dlouhou 80 m.
Stanislav VĚCHET, vědecký pracovník, FSI VUT
Takže tady posíláme akcelerometr tříosý, takže to měří zrychlení ve třech osách, co působí na to člověka během jízdy.
Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Co tím zjistíte, jestli někde nevyletí ten člověk?
Stanislav VĚCHET, vědecký pracovník, FSI VUT
Ano, jaké přetížení na toho člověka působí, to znamená, jestli ho to někde moc nemačká. Některá skluzavka může mít jiný sklon, takže tam třeba jede pomaleji, tak zase, aby se tam ty lidi nehromadili někde v půlce.
Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Právě to by měl zajistit nový software, který vědci právě vyvíjí. Jejich laboratoř je teď přímo v terénu. V tomto případě na Dolní Moravě. V tomto pak v brněnském zábavním centru. Zájem o software má už teď třebíčská firma, která připravuje 220 m dlouhý suchý tobogán pro Jižní Koreu.
Tomáš VESELÝ, konstruktér skluzavek, Alfeko
To je vlastně nejdelší na světě, takže nebyla nikdy vyrobená a chceme i tu bezpečnost dodržet a vlastně, aby ty lidi nezůstali třeba v půlce toho tobogánu.
Barbora ŽÍTKOVÁ, redaktorka
Doteď totiž suché skluzavky vznikaly jen na základě inženýrských zkušeností a odhadů. Barbora Žítková, Česká televize.