Nová země, nová technika, nová výzva. Tak by se dala v kostce shrnout letošní Rallye Dakar, která v pátek skončila v centru Kiddíja nedaleko saúdskoarabského Rijádu. Stejně jako v minulých letech se soutěže zúčastnily dva české kamiony vybavené motory a technickými řešeními, která vyvíjejí odborníci na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství FSI VUT v Brně.
„Pro letošní ročník si závodní týmy Big Shock Racing a tým Aleše Lopraise připravily zcela nové automobily s osvědčenými motory Cursor 13 vyvíjenými na našem ústavu. Přestože nové závodní stroje byly dokončeny krátce před zahájením soutěže, vedli si naši závodníci v těžké konkurenci továrních týmů v kategorii kamionů dobře,“ chválil si David Svída z Ústavu automobilního a dopravního inženýrství FSI.
Rallye Dakar se od roku 2009 jezdí z bezpečnostních důvodů v jiných zemích, loni například v jihoamerickém Peru. Letos se nejtěžší dálková soutěž světa přesunula do Saúdské Arábie, kde v pátek 17. ledna skončila finální dvanáctou etapou. Pořadatelé pro závodníky připravili 7900 kilometrů dlouhou trať s 5100 km měřených úseků. Většina trasy vedla po písku.
Tým Big Shock Racing Martina Macíka dojel v kategorii kamionů na celkovém 5. místě a stal se tak nejrychlejší netovární posádkou. Tým Aleše Lopraise bohužel v předposlední etapě připravila prasklá poloosa v těžkém dunovém poli o možnost bojovat o pódiové umístění a nabraná časová ztráta ho nakonec odsunula na 7. pozici.
„Zkušenosti získané z provozu motorů v nejtvrdších podmínkách jsou následně zhodnoceny v rámci výzkumných a vývojových projektů řešených na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství a samozřejmě také ve výuce studentů magisterského oboru Automobilní a dopravní inženýrství,“ dodal Svída.