Ticho v místnosti přerušuje jen šustění tužek na papíře. Za devíti stojany sedí soustředění středoškoláci, kreslí zátiší sestavené vprostřed místnosti. Je třetí den Letní školy designu na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně.
Za jedním ze stojanů sedí Johanka Vohnoutová. Na letní školu přijela až z Plzně. „Nevěděla jsem, co mám od designu čekat, ale chtěla jsem vědět, co to obnáší,“ říká, zatímco upravuje část kresby konve, se kterou není spokojená. Po třech dnech kreslení, kdy si vyzkoušela základy perspektivního zobrazování i techniky kresby na jednoduchých geometrických tělesech i složitějších předmětech, si chválí, že se jí kresba dostala více do krve. Tvorba ji baví, na studium na strojní fakultě ale nepomýšlí. „Líbil by se mi podobný obor, jen bez té techniky,“ dodává s respektem k náročným aspektům studia.
Naproti ní sedí Alžběta Mádrová, která má naopak jasno: průmyslový design je to pravé. „Mám na střední škole vystudovanou grafiku. Hlásila jsem se na strojárnu na průmyslový design, ale bohužel jsem se nedostala, i když to prý bylo jen o kousek. Určitě to chci příští rok zkusit znovu. Mám vztah k umění a zároveň i k technice, takže je to pro mě perfektní obor. Jen letos byl někdo u přijímaček o fous lepší, než já,“ říká odhodlaně a zároveň optimisticky.
Na účastníky letní školy dohlíží trojice lektorů z Odboru průmyslového designu, mezi nimi i hlavní organizátorka Dana Rubínová. „Chceme touto cestou popularizovat výuku designu a seznámit středoškoláky s tím, co tento obor obnáší. Ale taky chceme podchytit talenty nebo případné zájemce o studium,“ vysvětluje Rubínová.
První tři dny se účastníci letní školy soustředí na kresbu, jejíž náročnost se postupně zvyšuje. Poslední, čtvrtý den, si pak vyzkouší si návrh designu jednoduššího průmyslového výrobku. „Je to takový rychlokurz. Základy toho, co s našimi studenty děláme několik semestrů, během letní školy projdeme za čtyři dny. Poslední den dostanou účastníci na výběr ze tří témat a zkusí si celý proces tvorby designu: od skic, přes varianty, až po finální řešení,“ popisuje Rubínová.
I když se účastníci letní školy liší v tom, jaké mají zkušenosti a umělecké vlohy, všichni se podle ní během tří dnů zlepšili. „To je pro nás myslím největší odměna. I když pokrok není a nemůže být tak výrazný, jako to známe u našich studentů za několik semestrů, u všech je vidět, že se posunuli, a to nás těší,“ uzavírá Rubínová.
Letní škola je organizována za podpory projektu SMART VUT – Studium moderní a rozvíjející se techniky VUT – CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013325.