Na 670 vystavovatelů z oboru všeobecného letectví se představilo na letošním 29. ročníku veletrhu AERO Friedrichshafen. Už druhým rokem měli studenti Leteckého ústavu možnost se na akci podívat a z první ruky okusit trendy v oboru, které ovlivní jejich budoucí kariéru.
Největší výstava všeobecného letectví v Evropě se konala od 19. do 22. dubna na výstavišti Messe Friedrichshafen u Bodamského jezera. Ani letos na akci nechyběli studenti Leteckého ústavu FSI, kterých se dvěma pedagogy vyrazilo celkem čtrnáct. „Nikde v Česku není možnost vidět rozmanitost oboru v takovéto šíři. Veletrh AERO představuje světové lídry, ale i různé pracovní příležitosti a nové trendy, které se netýkají jen letadel, ale také pohonů,“ popisuje organizátor exkurze Filip Sklenář z Leteckého ústavu.
Na vzestupu je vývoj elektrických letadel a některé firmy začínají vyvíjet i vodíkové pohony. Kromě nových pohonů a snahy směřovat leteckou dopravu k větší ekologičnosti veletrh letos představil v samostatné hale i bezpilotní letouny a drony, zejména se zaměřením na využití záchrannými složkami.
„Mě osobně nejvíc překvapila zcela konkrétní věc, a to představení nejnovějšího motoru pro ultralighty, Rotax 916, který má mít výkon sto šedesát koní. Dnes jsou běžné do ultralightů instalovány motory s výkonem kolem sta koní, takže až se tyto motory začnou sériově vyrábět, bude to poměrně převratné a ultralighty začnou svými letovými výkony předhánět letouny z vyšší kategorie,“ říká Sklenář, který sám působí mimo jiné jako letový instruktor.
Sklenář byl podle svých slov na veletrhu AERO poprvé už ve dvanácti letech. A jezdí dodnes, druhým rokem i se studenty. „Rádi bychom v této aktivitě pokračovali. Věřím, že je důležité, že mohou studenti vidět možnosti a rozmanitost v našem oboru. Hodně z nich to otevře oči a pochopí, že studují skutečně prestižní obor, který neustále shání odborníky, ať už na konstrukci nebo aerodynamiku a další oblasti,“ dodává Sklenář.
Jedinou slabinou akce je podle něj cesta: autobusem trvá devět hodin, poté devět hodin na veletrhu a následuje další „devítihodinovka“ zpět autobusem. „Nechal jsem si udělat i cenovou nabídku na soukromý tryskáč pro devatenáct osob. Z Prahy do Friedrichshafenu a zpět by to vyšlo 1,8 milionu i s jednou letuškou a cateringem. Což je bohužel podstatně víc, než autobus,“ uzavírá Sklenář s tím, že studenti letectví na veletrh ani příští rok nejspíš nevymění autobus za „stylovější“ letadlo.