Přechod ze středoškolských lavic do univerzitních poslucháren může být větší výzva, než se zdá. Prváky čekají noví lidé, nové prostředí, často i bydlení v novém městě. Do toho se na ně sypou do té doby neslyšené pojmy a hlavně: zodpovědnost za studium je zcela na nich.
Kredity, studijní skupiny, svobodné předměty. A nikde „paňčelka“, která všechno třikrát připomene a k procvičení látky dává každý den domácí úkoly. Náraz při přechodu na vysokou může být pro prváka poměrně velký. Aby toto nelehké období lépe zvládli, s tím jim na Fakultě strojního inženýrství VUT pomáhají už třetím rokem studentští ambasadoři.
„Každý bakalářský studijní program či specializace má svého ambasadora, kterým je student nebo studentka vyššího ročníku. Jejich nominaci vždy probíráme s daným ústavem a mělo by jít o studenty ne nutně s vynikajícími výsledky, ale s bezproblémovým prospěchem, kteří své studium zvládají,“ vysvětluje Kateřina Růžičková z marketingového oddělení fakulty, která aktivity ambasadorů koordinuje.
Inspirací byl systém, který fungoval na Ústavu fyzikálního inženýrství, kde studenti druhého ročníku pomáhali mladším spolužákům. Jedním z dobrovolníků byl i Jiří Spousta, který je dnes oficiálním ambasadorem pro studenty programu Fyzikální inženýrství a nanotechnologie. „Když vypukl covid, založili jsme pro tehdejší prváky něco, čemu jsme říkali E-kafárna. Měla to být náhrada za malou kavárnu, kterou máme na ústavu a kde se přirozeně potkávají studenti různých ročníků a vzájemně si pomáhají. Cílem bylo prvákům v době pandemie jednak poradit a pomoci, ale taky si s nimi jen tak povídat, aby se z distanční výuky nezbláznili,“ vzpomíná Jirka s tím, že někdy zvali na neformální „online pokec“ i některé vyučující.
Jiří Spousta je už druhým rokem ambasadorem pro zhruba padesátku prváků, kteří si ke studiu fyziky vybrali strojní fakultu VUT. Sám si prý pamatuje, že i pro něj byl přechod na vysokou školu náročný a podobného parťáka by v té době ocenil. „Nejtěžší pro mě byl nový způsob učení, který je hodně o individuálním přístupu. Prvákům doporučuju nepodcenit začátek. Ať k tomu člověk přistoupí dobře nebo špatně, studium bude jako sněhová koule: když se budu hned od začátku učit, nakonec ta sněhová koule vědomostí bude velká, když se učit nebudu, bude na konci obrovská sněhová koule nabalených problémů,“ vysvětluje Jirka.
Autentická zkušenost studentů-ambasadorů samozřejmě zahrnuje i méně příjemné informace, třeba o předmětech, které jsou opravdu náročné. „Otevřeně jim říkám, že hned v prvním ročníku máme předmět, na kterém hodně lidí vypadne. Já to ale podávám jako plus, protože kdo ho zvládne, většinou pak bez problémů dostuduje,“ říká Jirka. A jaký byl nejzajímavější dotaz, který dostal? „Jestli musí být člověk génius, aby to vystudoval. Odpověď zní, že ne, nemusí. Ale musí tomu něco obětovat, zadarmo to není,“ dodává.
Práce ambasadorů běží v přirozeném cyklu akademického roku. „Jejich role je zejména trojí: jednak poskytují poradenství pro uchazeče, kteří neví, jestli se rozhodnout pro studium u nás a případně pro který program. Tyto dotazy ambasadoři řeší obvykle mezi dubnem a červnem. Následuje zásadní období od srpna do září, kdy prváci potřebují projít systémem registrací předmětů, skupin a vyznat se ve všech nových pojmech. A do třetice se hodně ozývají s příchodem prvního zkouškového období. Celkem takto loni naší ambasadoři poskytli asi dvě stě hodin konzultací,“ přibližuje Růžičková.
S čím může ambasador pomoci?
Kontakty na jednotlivé ambasadory najdete zde. |
Jak už bylo řečeno, letošní akademický rok je třetím v pořadí, kdy systém ambasadorů na FSI funguje a za tu dobu vzrostlo povědomí o tom, s čím mohou začínajícím vysokoškolákům pomoci. „V průzkumu z roku 2021 nám 42 % studentů prvního ročníku odpovědělo, že neměli o možnosti konzultací vůbec ponětí. O rok později už to bylo jen 6 %, je tedy vidět, že povědomí o ambasadorech roste,“ potvrzuje Růžičková s tím, že informace o ambasadorech fakulta zařadila nejen na web a sociální sítě, ale i do materiálů pro uchazeče nebo do Studiusu, kde je jméno konkrétního ambasadora uvedeno vedle kontaktu na studijní referentku. Z průzkumu zároveň vyplývá, že 95 % prváků hodnotí konzultaci s ambasadorem jako užitečnou.
Letos se zhruba třetina studentských ambasadorů přirozeně obmění s tím, jak absolvovali své studium na FSI. Předání role na konci letního semestru zvažuje i Jiří Spousta. „Dotáhnu třetí rok a pak uvidím. Už mám pocit, že se změnily předměty, náročnost zkoušejících, že jsem celkově prvákům trochu vzdálený,“ říká. V ústavní „kafárně“ se ale se spolužáky potkává dál a přirozená potřeba si vzájemně pomáhat ho nejspíš neopustí ani poté, co by roli ambasadora předal mladším. „Mně samotnému na začátku pomohlo třeba i to, když mi někdo ze starších a šikovných spolužáku řekl: Buď v klidu, tohle jsem taky nespočítal,“ uzavírá s úsměvem Jirka.