Vozítka na dálkové ovládání, která se proháněla po chodbách Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně, jezdí na poměrně netradiční pohon: stlačený vzduch. Každé z jedenácti autíček postavil jeden tým středoškoláků, kteří přijali výzvu ponořit se hlouběji do tajů techniky. V soutěži Pneuracer, jejíž první ročník se konal ve čtvrtek 6. června na FSI, se nejlépe umístil tým SPŠ a VOŠ Brno Sokolská.
Za soutěží Pneuracer stojí studenti a zaměstnanci Ústavu konstruování. Řadu let stavěli velké závodní pneumobily. Poté, co mezinárodní soutěž zanikla, hledali způsob, jak své know-how udržet a předat dál. „Proto jsme naše síly nasměrovali do nové středoškolské soutěže Pneuracer. Chceme tím studentům ukázat, jak je technika zábavná a co všechno se mohou na podobném projektu naučit: vědomosti o pneumatických systémech, 3D tisku, elektronice… Klíčové je, že si středoškoláci vše prakticky vyzkouší a můžou si i zasoutěžit,“ vysvětluje jeden z organizátorů soutěže Michal Michalec.
Týmy, složené ze tří až pěti středoškoláků, se do soutěže mohly hlásit do konce roku 2023. Následně dostaly za úkol vypracovat koncepční návrh svého vozítka. Opřít se mohli o znalosti z několika školení, kterých se měli možnost zúčastnit, a také o konzultace s mentorem, kterého organizátoři každému týmu přidělili.
Ze třicítky návrhů postoupilo do dalšího kola soutěže patnáct nejlepších. „Existují různé způsoby, jak stlačený vzduch přeměnit na mechanickou energii. V prvním kole soutěže jsme chtěli zabránit tomu, aby vznikala řešení, která by neměla šanci dobře fungovat. Postupujícím týmům jsme pak zaslali materiál podle jejich požadavků, dostali od nás například elektroniku, pneumatické a konstrukční díly nebo filament na 3D tisk. A během stavby mohli i nadále využívat konzultace s mentorem,“ popisuje Michalec.
Vzniklá vozítka nejsou nijak velká, obecně zhruba o velikosti mikrovlnné trouby. Studenti se většinou snažili své autíčko postavit okolo vzduchové láhve, která jej pohání. „To je velmi šikovný koncept, protože ušetří hmotnost na konstrukci, což může být v dojezdu rozhodující faktor. Některé týmy to vzaly velmi poctivě a skutečně se snažily autíčka vyladit co nejvíc. V řadě případů ani nevyužily některé z nabízených komponent a vyvíjely vlastní řešení. Máme radost, že se do toho studenti tak nadchnuli,“ hodnotí Michalec.
Na finálový den nakonec dorazilo jedenáct zbrusu nových vozítek. A hlavně více než čtyři desítky studentů, připravených porvat se o co nejlepší umístění. Na nejlepší z nich čekalo vedle věcných cen také prominutí přijímací zkoušky do bakalářského studia na Fakultu strojního inženýrství.
„Všichni mají stejné podmínky, co se týče vstupní energie: litrovou láhev stlačeného vzduchu, natlakovanou na sedm barů. Pak už jde jen o efektivitu jejich řešení, kolik energie dokáží přenést do kol autíčka,“ říká Michalec a dodává, že finálové závody měly hned tři disciplíny. „První byl maximální dojezd na láhev. Druhou klasický okruh – protože jde o autíčka na dálkové ovládání, studenti tím ukázali, jak s nimi dokáží manévrovat. Poslední disciplínou byl sprint, tedy kdo dokáže nejrychleji ujet danou vzdálenost,“ přiblížil Michalec.
Vítězem se stal tým „S4B“ studentů Střední průmyslové školy a Vyšší odborné školy Brno, Sokolská. Výkon týmu GymTri v maximálním dojezdu, kdy na litrovou lahev stlačeného vzduchu ujeli neuvěřitelných čtyři sta metrů, si od všech zasloužil uznalý potlesk. Na stříbrné pozici se umístil tým SHM Klubu Krucemburk a pomyslný bronz putoval zmíněnému týmu GymTri do Třince na tamní gymnázium.
Hlavním partnerem soutěže je firma SMC Industrial Automation CZ s.r.o.