Druhým semestrem nabízí FSI svým studentům zejména z 1. a 2. ročníku bakalářského studia repetitoria. Jde o opakovací lekce, které vedou starší studenti v neformální atmosféře, kde si všichni tykají a zeptat se dá opravdu na cokoliv. „Na začátku každý student pociťuje určitý ostych a také nejistotu v daném učivu. Ale našim společným cílem je toto překonat,“ vysvětluje tutor Tomáš Brázda, který vede matematická repetitoria.
Pro koho jsou repetitoria určená?
Původním cílem repetitorií bylo pomoci studentům, kteří potřebují více času, aby se dostali do vysokoškolského tempa. Nicméně celá koncepce těchto hodin je nastavena tak, aby se pružně přizpůsobila potřebám studentů. Není tedy výjimkou, že se účastní i studenti, kteří se v dané látce již dobře orientují. Pro ty jsou repetitoria naopak nadstavbou, kde se mohou ptát na složitější témata nebo si nechat látku vysvětlit jiným způsobem.
Máte pro každou lekci pevně dané téma?
Výuka se vždy přizpůsobuje tomu, čemu se studenti chtějí věnovat – nemáme tedy pevně danou osnovu a můžeme danému tématu věnovat tolik času, kolik je potřeba, než se v něm studenti zorientují. Příklady nebo témata, která chtějí studenti probrat, s nimi konzultujeme buď online v průběhu týdne, abychom se na lekci lépe připravili, nebo na začátku každé hodiny.
Když to jde, jsou na výuce přítomni dva lektoři, takže každý z nich může vést skupinu studentů v jiném tématu. Studentům se snažíme dané příklady vysvětlit tak, aby je pochopili a dokázali samostatně vyřešit. Někdy příklady proložíme i radami na to, čemu se vyhnout nebo naopak na co se zaměřit, včetně různých tipů a triků, jak zvládnout konkrétní příklad nebo i celý předmět.
Jsou repetitoria podobná jako cvičení, nebo je jejich průběh jiný?
Lekce zpravidla probíhají v některé z učeben (U1-U6), které studenti dobře znají. Výuka probíhá tak, že se snažíme motivovat studenty, aby sami chodili k tabuli a řešili úlohy. Pokud ale student jít k tabuli nechce, tak ho samozřejmě nikdo nenutí. Tato metoda nám ovšem pomáhá zjistit, s čím má student při řešení příkladu potíže, a dokážeme je hned na místě vyřešit. Každý příklad doprovázíme komentářem, aby i studenti v lavicích rozuměli tomu, co jejich spolužák na tabuli píše. V případě jakýchkoli nejasností máme se studenty dohodu, že kdykoli stačí zvednout ruku nebo se ozvat. Ten z nás, který zrovna nekontroluje výpočet na tabuli, přijde za studentem a vše si s ním dovysvětlí.
Co mohou studenti očekávat?
Pokud student přijde na hodinu, vždy se snažíme o neformální atmosféru, k níž přispívá i to, že nám studenti tykají. Na hodinu může přijít bez předchozího přihlášení jakýkoli student, který potřebuje pomoc s daným předmětem, má dotazy ohledně samotného studia nebo jenom chce strávit čas se svými kamarády a staršími spolužáky. Studenti repetitoria klidně mohou brát jako „rozpravu" se staršími spolužáky, které daný předmět baví a rádi hledají různé způsoby, jak své znalosti předat mladším kolegům.
Hodiny jsou prakticky ušité studentům na míru a mají podobný efekt jako individuální doučování. Proto je pro nás velmi důležitá zpětná vazba od studentů – co se jim na hodinách líbí, nelíbí, co by chtěli změnit nebo co naopak předčilo jejich očekávání. Máme k dispozici anonymní dotazník, který mohou studenti vyplnit a tím se podílet na lepším formování jednotlivých hodin.
Jaká repetitoria FSI v tomto semestru nabízí? Přehled repetitorií zájemci najdou na www.fme.vutbr.cz/repetitoria. |
Co byste poradil těm, kteří se obávají přijít, protože se stydí, že učivu nerozumí?
Asi každý z nás někdy zažil pocit, že se v nějakém tématu ztrácel a nevěděl si s ním rady. A právě proto vznikla repetitoria. Myslím si, že na začátku každý student pociťuje určitý ostych a také nejistotu v daném učivu. Ale našim společným cílem je toto překonat. Rada pro studenty, kteří se obávají přijít, je, že kromě daného předmětu se zde naučí i komunikovat s vyučujícími, což je podle nás velký benefit pro všechny předměty, které je ještě čekají. Vždycky je mnohem lepší, když se student zasekne na příkladu u tabule, kde mu můžeme hned poradit, než při výpočtu v sešitě. Někdy se při výpočtu může zaseknout i tutor, také jsme jen lidi. (smích)