Dne 18. 6. 2009 se u příležitosti mezinárodní přehlídky letecké techniky "Paris Air Show" Le Bourget 2009 uskutečnilo finále soutěže vypsané firmou Airbus pro studenty vysokých škol. Firma Airbus soutěž pod názvem "Fly Your Ideas" vypsala v rámci oslav 40-ti let od založení konsorcia a dotovala ji sumou 50 000 EUR. Celé soutěže se zúčastnilo vice než 2300 studentů z celého světa. Mezi 235 přihlášenými týmy byly i dva z Leteckého ústavu FSI. Skupina studentů magisterského studia oboru Stavba letadel (Team Kometa Brno) ve složení Matěj Mackovík, Jaroslav Bartoněk, Jan Przeczek a Luboš Janhuba (viz foto) rozpracovala návrh rekuperačního systému pojíždění letadel pomocí elektromotorů, které fungují rovněž jako brzdy při přistání letounu. Při zpracování svých projektu studenti spolupracovali rovněž s kontaktní osobou firmy Airbus, kterou byl Thomas Krichel, vedoucí únavových zkoušek letounu Airbus A380. Tým se přes dvě kola probojoval mezi pět posledních týmu do finále v Paříži. V průběhu finálového dne studenti prezentovali svoje projekty destičlenné mezinárodní porotě skládající se z předních odborníků firmy Airbus (např. Patrick Gavin, šéf engineeringu, Christian Scherer, vedoucí oddělení Future Projects) a dale významných osobností vědy, techniky a letectví (např. Christer Haglund, viceprezident Finnair Communications, Dr Sheikh Muszaphar, malajský kosmonaut). V následující diskuzi pak student odpovídali při obhaojobě svého projektu na dotazy poroty. Další účastníci finále pak byli:
- University of Queensland – postgraduální studenti s projektem použití biokompozitů pro interiéry kabin,
- Universidad Politécnica de Valencia – student magisterského studia s projektem letounů bez oken,
- National University of Singapore – postgraduální student s projektem využití solárních panelů na povrchu letounu,
- Stanford University – postgraduální student s projektem využití letů dopravních letounů ve formacích pro snížení odporu.
Přesto, že studenti LU byli spolu se španělskými kolegy zjevně nejmladšími účastníky finále, jejich vystoupení bylo hodnoceno velmi kladně. Na vítězství však nestačilo, první cenu získal tým University of Queensland. Samotný postup do finále znamenal obrovský úspěch pro Letecký ústav, Fakultu strojního inženýrství a Vysoké učení technické. Soutěž byla prestižní záležitostí a do finále nepostoupily týmy takových škol jako jsou MIT nebo CalTech. Pro studenty pak soutěž byla jednou obrovskou životní a profesní zkušeností a to nejen z pohledu technické náplně, ale i prezentace svých myšlenek v mezinárodním prostředí, předním odborníkům v oboru.
Odkazy: