Publication detail
Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine
PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.
Czech title
Dynamika řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru
English title
Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine
Type
conference paper
Language
en
Original abstract
The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A viscose-type vibration silencer has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.
Czech abstract
Příspěvek se zabývá problémy strukturální dynamiky řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru. Hlavní komponenty hnacího ústrojí jsou modelovány jako pružná tělesa s využitím metody konečných prvků a následně konvertovány do multi-body systému (ADAMS/Engine). Kluzná ložiska klikového hřídele jsou modelována s využitím databáze reakčních sil v hydrodynamické mazací vrstvě. Zátěžné síly byly stanoveny na základě naměřených průběhů spalovacích tlaků ve válci motoru. Pro snížení vibrací motoru byl aplikován tlumič vibrací viskózního typu. Experimentální ověření výsledků výpočtového modelování bylo provedeno měřením na motorovém zkušebním stavu pomocí bezkontaktní laserové měřicí techniky.
English abstract
The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A viscose-type vibration silencer has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.
Keywords in Czech
Dynamika motoru, MKP, multibody systém, kluzné ložisko
Keywords in English
Engine structural dynamics, FEM, multibody system, sliding bearing
RIV year
2005
Released
24.10.2005
Publisher
MSC.Software GmbH, Munich, Germany
Location
Mnichov
Book
Virtual Product Development Conference 2005
Edition number
1
Pages from–to
1–16
Pages count
16
BIBTEX
@inproceedings{BUT15732,
author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
title="Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine",
booktitle="Virtual Product Development Conference 2005",
year="2005",
month="October",
pages="1--16",
publisher="MSC.Software GmbH, Munich, Germany",
address="Mnichov"
}