Detail publikace
Dynamika řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru
PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.
Český název
Dynamika řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru
Anglický název
Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A viscose-type vibration silencer has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.
Český abstrakt
Příspěvek se zabývá problémy strukturální dynamiky řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru. Hlavní komponenty hnacího ústrojí jsou modelovány jako pružná tělesa s využitím metody konečných prvků a následně konvertovány do multi-body systému (ADAMS/Engine). Kluzná ložiska klikového hřídele jsou modelována s využitím databáze reakčních sil v hydrodynamické mazací vrstvě. Zátěžné síly byly stanoveny na základě naměřených průběhů spalovacích tlaků ve válci motoru. Pro snížení vibrací motoru byl aplikován tlumič vibrací viskózního typu. Experimentální ověření výsledků výpočtového modelování bylo provedeno měřením na motorovém zkušebním stavu pomocí bezkontaktní laserové měřicí techniky.
Anglický abstrakt
The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A viscose-type vibration silencer has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.
Klíčová slova česky
Dynamika motoru, MKP, multibody systém, kluzné ložisko
Klíčová slova anglicky
Engine structural dynamics, FEM, multibody system, sliding bearing
Rok RIV
2005
Vydáno
24.10.2005
Nakladatel
MSC.Software GmbH, Munich, Germany
Místo
Mnichov
Kniha
Virtual Product Development Conference 2005
Číslo edice
1
Strany od–do
1–16
Počet stran
16
BIBTEX
@inproceedings{BUT15732,
author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
title="Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine",
booktitle="Virtual Product Development Conference 2005",
year="2005",
month="October",
pages="1--16",
publisher="MSC.Software GmbH, Munich, Germany",
address="Mnichov"
}