Publication detail
Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine
DUNDÁLEK, R.
Czech title
Kluzná ložiska pětiválcového řadového zážehového motoru
English title
Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine
Type
conference paper
Language
en
Original abstract
Hydrodynamic plain bearings are mostly used for crankshaft support in cylinder block of 4-stroke SI engines. The same is true for con-rod support on crankpin. Usage of plain bearings in combustion engines is allowed by force feed lubrication. Design of plain bearing enables formation of hydrodynamic lubrication film, which ensures low abrasion and high durability. This important mechanical point is also featured by restriction of ability of vibration transfer from crankshaft to engine block, which directly decreases noise radiated from engine. Main objective of lubrication is to detach two relatively moving parts by oil film, which thickness is higher than sum of surface roughness of both parts. Greatness of fluid friction is not in contradistinction to solid friction dependent on material quality of moving parts, but on oil properties such as its dynamic viscosity, velocity of motion, size of friction areas and minimal rest gap.
Czech abstract
Pro uložení klikové hřídele v klikové skříni se v převážné míře u čtyřdobých motorů používají kluzná hydrodynamická ložiska. Totéž platí pro uložení ojnic na čepu klikové hřídele. Použití kluzných ložisek je u čtyřdobých motorů umožněno tlakovým cirkulačním mazáním motoru. Uspořádání kluzného ložiska, tak jak je známé u spalovacích motorů, vytváří dostatečně únosnou hydrodynamickou vrstvu, která zabezpečuje nízké opotřebení a vysokou životnost ložiska. Tento významný strojní uzel se dále vyznačuje schopností omezit přenos vibrací klikové hřídele na blok motoru, což přímo snižuje hladinu hluku vyzařovaného motorem. Vlastním úkolem mazání je oddělit dvě relativně se pohybující části motoru vrstvou maziva, která je vyšší než součet nerovností povrchu obou těchto součástí a udržovat tak v co nejširším pracovním rozsahu kapalinné tření. Velikost kapalinného tření není na rozdíl od suchého tření závislé na jakosti materiálu pohybujících se ploch, ale na vlastnostech maziva vyjádřených dynamickou viskozitou, na rychlosti pohybu, ne velikosti třecích ploch a na výšce mazací mezery.
English abstract
Hydrodynamic plain bearings are mostly used for crankshaft support in cylinder block of 4-stroke SI engines. The same is true for con-rod support on crankpin. Usage of plain bearings in combustion engines is allowed by force feed lubrication. Design of plain bearing enables formation of hydrodynamic lubrication film, which ensures low abrasion and high durability. This important mechanical point is also featured by restriction of ability of vibration transfer from crankshaft to engine block, which directly decreases noise radiated from engine. Main objective of lubrication is to detach two relatively moving parts by oil film, which thickness is higher than sum of surface roughness of both parts. Greatness of fluid friction is not in contradistinction to solid friction dependent on material quality of moving parts, but on oil properties such as its dynamic viscosity, velocity of motion, size of friction areas and minimal rest gap.
Keywords in English
plain bearing, fluid friction, minimal rest gap, friction area
RIV year
2006
Released
20.09.2006
Publisher
Fakulta výrobních technologií a managementu UJEP Ústí n. L.
Location
Ústí nad Labem
ISBN
80-7044-782-6
Book
Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2006 IV. mezinárodní konference. Sborník příspěvků
Journal
Nezařazené články
Edition number
první
Pages from–to
41–46
Pages count
6
BIBTEX
@inproceedings{BUT19052,
author="Radim {Dundálek},
title="Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine",
journal="Nezařazené články",
booktitle="Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2006 IV. mezinárodní konference. Sborník příspěvků",
year="2006",
month="September",
pages="41--46",
publisher="Fakulta výrobních technologií a managementu UJEP Ústí n. L.",
address="Ústí nad Labem",
isbn="80-7044-782-6"
}