Detail publikace
Kluzná ložiska pětiválcového řadového zážehového motoru
DUNDÁLEK, R.
Český název
Kluzná ložiska pětiválcového řadového zážehového motoru
Anglický název
Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
Hydrodynamic plain bearings are mostly used for crankshaft support in cylinder block of 4-stroke SI engines. The same is true for con-rod support on crankpin. Usage of plain bearings in combustion engines is allowed by force feed lubrication. Design of plain bearing enables formation of hydrodynamic lubrication film, which ensures low abrasion and high durability. This important mechanical point is also featured by restriction of ability of vibration transfer from crankshaft to engine block, which directly decreases noise radiated from engine. Main objective of lubrication is to detach two relatively moving parts by oil film, which thickness is higher than sum of surface roughness of both parts. Greatness of fluid friction is not in contradistinction to solid friction dependent on material quality of moving parts, but on oil properties such as its dynamic viscosity, velocity of motion, size of friction areas and minimal rest gap.
Český abstrakt
Pro uložení klikové hřídele v klikové skříni se v převážné míře u čtyřdobých motorů používají kluzná hydrodynamická ložiska. Totéž platí pro uložení ojnic na čepu klikové hřídele. Použití kluzných ložisek je u čtyřdobých motorů umožněno tlakovým cirkulačním mazáním motoru. Uspořádání kluzného ložiska, tak jak je známé u spalovacích motorů, vytváří dostatečně únosnou hydrodynamickou vrstvu, která zabezpečuje nízké opotřebení a vysokou životnost ložiska. Tento významný strojní uzel se dále vyznačuje schopností omezit přenos vibrací klikové hřídele na blok motoru, což přímo snižuje hladinu hluku vyzařovaného motorem. Vlastním úkolem mazání je oddělit dvě relativně se pohybující části motoru vrstvou maziva, která je vyšší než součet nerovností povrchu obou těchto součástí a udržovat tak v co nejširším pracovním rozsahu kapalinné tření. Velikost kapalinného tření není na rozdíl od suchého tření závislé na jakosti materiálu pohybujících se ploch, ale na vlastnostech maziva vyjádřených dynamickou viskozitou, na rychlosti pohybu, ne velikosti třecích ploch a na výšce mazací mezery.
Anglický abstrakt
Hydrodynamic plain bearings are mostly used for crankshaft support in cylinder block of 4-stroke SI engines. The same is true for con-rod support on crankpin. Usage of plain bearings in combustion engines is allowed by force feed lubrication. Design of plain bearing enables formation of hydrodynamic lubrication film, which ensures low abrasion and high durability. This important mechanical point is also featured by restriction of ability of vibration transfer from crankshaft to engine block, which directly decreases noise radiated from engine. Main objective of lubrication is to detach two relatively moving parts by oil film, which thickness is higher than sum of surface roughness of both parts. Greatness of fluid friction is not in contradistinction to solid friction dependent on material quality of moving parts, but on oil properties such as its dynamic viscosity, velocity of motion, size of friction areas and minimal rest gap.
Klíčová slova anglicky
plain bearing, fluid friction, minimal rest gap, friction area
Rok RIV
2006
Vydáno
20.09.2006
Nakladatel
Fakulta výrobních technologií a managementu UJEP Ústí n. L.
Místo
Ústí nad Labem
ISBN
80-7044-782-6
Kniha
Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2006 IV. mezinárodní konference. Sborník příspěvků
Časopis
Nezařazené články
Číslo edice
první
Strany od–do
41–46
Počet stran
6
BIBTEX
@inproceedings{BUT19052,
author="Radim {Dundálek},
title="Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine",
journal="Nezařazené články",
booktitle="Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2006 IV. mezinárodní konference. Sborník příspěvků",
year="2006",
month="September",
pages="41--46",
publisher="Fakulta výrobních technologií a managementu UJEP Ústí n. L.",
address="Ústí nad Labem",
isbn="80-7044-782-6"
}