Publication detail

Is it possible to learn from accidents?

TRÁVNÍČEK, P. KOTEK, L. ABRAMUSZKINOVÁ PAVLÍKOVÁ, E. MACHÁTOVÁ, Z.

Czech title

Je možné se z havárií poučit?

English title

Is it possible to learn from accidents?

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

cs

Original abstract

V průmyslu dochází k haváriím, které mají společné znaky s haváriemi, které již nastaly v minulosti. Přirozeně si poté člověk klade otázku „Proč jsme se z minulých havárií nepoučili?“, vzápětí následují otázky „A je možné se z havárií vůbec poučit? Pokud ano, tak jak?“. V Evropské Unii, v USA a dalších zemích je této otázce věnována poměrně značná pozornost. Ukazuje se, že společnosti, které zavedly účinný systém pro sledování incidentů, jejich vyšetřování a implementaci opatření, se daří počet incidentů snižovat (incidentem budeme v příspěvku rozumět nežádoucí událost, která vedla k poškození zdraví, životního prostředí, nebo majetku, případně měla potenciál k tomuto poškození). O těchto společnostech poté můžeme říci, že se učí z incidentů. Cílem příspěvku je představit čtenáři způsob, jak se může podnik z incidentů učit. K tomu bude využit zjednodušený model pro proces učení se z incidentů, jehož fáze budou popsány.

Czech abstract

V průmyslu dochází k haváriím, které mají společné znaky s haváriemi, které již nastaly v minulosti. Přirozeně si poté člověk klade otázku „Proč jsme se z minulých havárií nepoučili?“, vzápětí následují otázky „A je možné se z havárií vůbec poučit? Pokud ano, tak jak?“. V Evropské Unii, v USA a dalších zemích je této otázce věnována poměrně značná pozornost. Ukazuje se, že společnosti, které zavedly účinný systém pro sledování incidentů, jejich vyšetřování a implementaci opatření, se daří počet incidentů snižovat (incidentem budeme v příspěvku rozumět nežádoucí událost, která vedla k poškození zdraví, životního prostředí, nebo majetku, případně měla potenciál k tomuto poškození). O těchto společnostech poté můžeme říci, že se učí z incidentů. Cílem příspěvku je představit čtenáři způsob, jak se může podnik z incidentů učit. K tomu bude využit zjednodušený model pro proces učení se z incidentů, jehož fáze budou popsány.

English abstract

Accidents occur in industry that share common features with accidents that have occurred in the past. Naturally, one then asks the question 'Why haven't we learned from past accidents?', followed by the question 'Is it possible to learn from accidents at all? If so, how?". In the European Union, in the USA and in other countries, quite a lot of attention is being paid to this question. It turns out that companies that have put in place an effective system for incident tracking, investigation and implementation of measures have been successful in reducing the number of incidents (in this paper, an incident will be defined as an adverse event that has resulted in damage to health, the environment or property, or had the potential for such damage). These companies can then be said to learn from incidents. The aim of this paper is to introduce the reader to ways in which a company can learn from incidents. To do this, a simplified model for the process of learning from incidents will be used, the stages of which will be described.

Keywords in Czech

incident, učení, zlepšování

Keywords in English

incident, learning, improvement

Released

16.10.2022

Publisher

České ekologické manažerské centrum

Location

Praha

ISBN

978-80-85990-39-3

Book

Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí

Pages count

7

BIBTEX


@inproceedings{BUT197059,
  author="Petr {Trávníček} and Luboš {Kotek} and Eva {Abramuszkinová Pavlíková} and Zuzana {Machátová},
  title="Je možné se z havárií poučit?",
  booktitle="Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí",
  year="2022",
  month="October",
  publisher="České ekologické manažerské centrum",
  address="Praha",
  isbn="978-80-85990-39-3"
}