Detail publikace

Je možné se z havárií poučit?

TRÁVNÍČEK, P. KOTEK, L. ABRAMUSZKINOVÁ PAVLÍKOVÁ, E. MACHÁTOVÁ, Z.

Český název

Je možné se z havárií poučit?

Anglický název

Is it possible to learn from accidents?

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

V průmyslu dochází k haváriím, které mají společné znaky s haváriemi, které již nastaly v minulosti. Přirozeně si poté člověk klade otázku „Proč jsme se z minulých havárií nepoučili?“, vzápětí následují otázky „A je možné se z havárií vůbec poučit? Pokud ano, tak jak?“. V Evropské Unii, v USA a dalších zemích je této otázce věnována poměrně značná pozornost. Ukazuje se, že společnosti, které zavedly účinný systém pro sledování incidentů, jejich vyšetřování a implementaci opatření, se daří počet incidentů snižovat (incidentem budeme v příspěvku rozumět nežádoucí událost, která vedla k poškození zdraví, životního prostředí, nebo majetku, případně měla potenciál k tomuto poškození). O těchto společnostech poté můžeme říci, že se učí z incidentů. Cílem příspěvku je představit čtenáři způsob, jak se může podnik z incidentů učit. K tomu bude využit zjednodušený model pro proces učení se z incidentů, jehož fáze budou popsány.

Český abstrakt

V průmyslu dochází k haváriím, které mají společné znaky s haváriemi, které již nastaly v minulosti. Přirozeně si poté člověk klade otázku „Proč jsme se z minulých havárií nepoučili?“, vzápětí následují otázky „A je možné se z havárií vůbec poučit? Pokud ano, tak jak?“. V Evropské Unii, v USA a dalších zemích je této otázce věnována poměrně značná pozornost. Ukazuje se, že společnosti, které zavedly účinný systém pro sledování incidentů, jejich vyšetřování a implementaci opatření, se daří počet incidentů snižovat (incidentem budeme v příspěvku rozumět nežádoucí událost, která vedla k poškození zdraví, životního prostředí, nebo majetku, případně měla potenciál k tomuto poškození). O těchto společnostech poté můžeme říci, že se učí z incidentů. Cílem příspěvku je představit čtenáři způsob, jak se může podnik z incidentů učit. K tomu bude využit zjednodušený model pro proces učení se z incidentů, jehož fáze budou popsány.

Anglický abstrakt

Accidents occur in industry that share common features with accidents that have occurred in the past. Naturally, one then asks the question 'Why haven't we learned from past accidents?', followed by the question 'Is it possible to learn from accidents at all? If so, how?". In the European Union, in the USA and in other countries, quite a lot of attention is being paid to this question. It turns out that companies that have put in place an effective system for incident tracking, investigation and implementation of measures have been successful in reducing the number of incidents (in this paper, an incident will be defined as an adverse event that has resulted in damage to health, the environment or property, or had the potential for such damage). These companies can then be said to learn from incidents. The aim of this paper is to introduce the reader to ways in which a company can learn from incidents. To do this, a simplified model for the process of learning from incidents will be used, the stages of which will be described.

Klíčová slova česky

incident, učení, zlepšování

Klíčová slova anglicky

incident, learning, improvement

Vydáno

16.10.2022

Nakladatel

České ekologické manažerské centrum

Místo

Praha

ISBN

978-80-85990-39-3

Kniha

Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí

Počet stran

7

BIBTEX


@inproceedings{BUT197059,
  author="Petr {Trávníček} and Luboš {Kotek} and Eva {Abramuszkinová Pavlíková} and Zuzana {Machátová},
  title="Je možné se z havárií poučit?",
  booktitle="Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí",
  year="2022",
  month="October",
  publisher="České ekologické manažerské centrum",
  address="Praha",
  isbn="978-80-85990-39-3"
}