Publication detail

Checking Sailplane Safety by MSC.Dytran System

ŠPLÍCHAL, J. PÍŠTĚK, A.

Czech title

Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatíření větroně

English title

Checking Sailplane Safety by MSC.Dytran System

Type

journal article - other

Language

cs

Original abstract

Tento příspěvek se zabývá možnostmi a postupy pro využití systému MSC.Dytran pro účely ověření a certifikace konstrukce větroně z hlediska jeho bezpečnosti, při zatíženích které působí na konstrukci větroně při nárazu do země pod úhlem 45°. Dopadová rychlost byla uvažovaná v rozsahu 6 ¸ 15 ms-1. Tento případ zatížení konstrukce větroně a kontrola bezpečnosti interiéru je předepsán v normách letové způsobilosti JAR 22. Za těchto zatěžujících podmínek byly sledovány deformace a napětí působící v konstrukci kabiny v závislosti na tuhosti konstrukce větroně v oblasti deformační zóny. Na figuríně, generované programem GEBOD a umístěné do modelu kluzáku bylo dále sledováno její chování a možnosti vzniku zranění na vybraných místech figuríny. Zatěžující případy byly řešeny na celé konstrukci celokovového větroně, dopadová plocha byla modelována jako nedeformovatelná – RIGID. Model konstrukce kluzáku byl vytvořen v programu MSC.PATRAN.

Czech abstract

Tento příspěvek se zabývá možnostmi a postupy pro využití systému MSC.Dytran pro účely ověření a certifikace konstrukce větroně z hlediska jeho bezpečnosti, při zatíženích které působí na konstrukci větroně při nárazu do země pod úhlem 45°. Dopadová rychlost byla uvažovaná v rozsahu 6 ¸ 15 ms-1. Tento případ zatížení konstrukce větroně a kontrola bezpečnosti interiéru je předepsán v normách letové způsobilosti JAR 22. Za těchto zatěžujících podmínek byly sledovány deformace a napětí působící v konstrukci kabiny v závislosti na tuhosti konstrukce větroně v oblasti deformační zóny. Na figuríně, generované programem GEBOD a umístěné do modelu kluzáku bylo dále sledováno její chování a možnosti vzniku zranění na vybraných místech figuríny. Zatěžující případy byly řešeny na celé konstrukci celokovového větroně, dopadová plocha byla modelována jako nedeformovatelná – RIGID. Model konstrukce kluzáku byl vytvořen v programu MSC.PATRAN.

English abstract

This abstract concentrates on possibilities and approach for utilisation of MSC. Dytran. system for the purpose of controling and certification of construction of sailplane as far as safety is concerned, in case of pressure that affects the construction of the sailplane in case of crash with the angle of 45°. Crashing speed was assumed in the range 6 – 15ms-1. This case of pressure put on construction of sailplane and control of safety of inside is prescriped in the standards of flying capability JAR 22. Under these pressures conditions the deformation of the cockpit of the sailplane was investigated and tension affecting the construction of the cockpit also. These parameters were investigated based on rigidity of the construction of the sailplane and deformation zone. Also behaviour and possibility of injury of dummy on its chosen parts was investigated (generated by GEBOD program and the dummy was put into the model of the sailplane). Pressures cases were investigated on whole construction of the sailplane, landing space was simulated as undeformable – RIGID. Model of the plane was prepared in MSC. PATRAN. program

Keywords in English

Dytran, MKP,

RIV year

2003

Released

01.05.2003

Publisher

Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.

Location

Neuveden

ISSN

1211-877X

Journal

Letecký zpravodaj

Volume

2003

Number

1

Edition number

Neuveden

Pages count

4

BIBTEX


@article{BUT41447,
  author="Jan {Šplíchal} and Antonín {Píštěk},
  title="Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatíření větroně",
  journal="Letecký zpravodaj ",
  year="2003",
  volume="2003",
  number="1",
  month="May",
  publisher="Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.",
  address="Neuveden",
  issn="1211-877X"
}