Detail publikace
Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatíření větroně
ŠPLÍCHAL, J. PÍŠTĚK, A.
Český název
Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatíření větroně
Anglický název
Checking Sailplane Safety by MSC.Dytran System
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Tento příspěvek se zabývá možnostmi a postupy pro využití systému MSC.Dytran pro účely ověření a certifikace konstrukce větroně z hlediska jeho bezpečnosti, při zatíženích které působí na konstrukci větroně při nárazu do země pod úhlem 45°. Dopadová rychlost byla uvažovaná v rozsahu 6 ¸ 15 ms-1. Tento případ zatížení konstrukce větroně a kontrola bezpečnosti interiéru je předepsán v normách letové způsobilosti JAR 22. Za těchto zatěžujících podmínek byly sledovány deformace a napětí působící v konstrukci kabiny v závislosti na tuhosti konstrukce větroně v oblasti deformační zóny. Na figuríně, generované programem GEBOD a umístěné do modelu kluzáku bylo dále sledováno její chování a možnosti vzniku zranění na vybraných místech figuríny. Zatěžující případy byly řešeny na celé konstrukci celokovového větroně, dopadová plocha byla modelována jako nedeformovatelná – RIGID. Model konstrukce kluzáku byl vytvořen v programu MSC.PATRAN.
Český abstrakt
Tento příspěvek se zabývá možnostmi a postupy pro využití systému MSC.Dytran pro účely ověření a certifikace konstrukce větroně z hlediska jeho bezpečnosti, při zatíženích které působí na konstrukci větroně při nárazu do země pod úhlem 45°. Dopadová rychlost byla uvažovaná v rozsahu 6 ¸ 15 ms-1. Tento případ zatížení konstrukce větroně a kontrola bezpečnosti interiéru je předepsán v normách letové způsobilosti JAR 22. Za těchto zatěžujících podmínek byly sledovány deformace a napětí působící v konstrukci kabiny v závislosti na tuhosti konstrukce větroně v oblasti deformační zóny. Na figuríně, generované programem GEBOD a umístěné do modelu kluzáku bylo dále sledováno její chování a možnosti vzniku zranění na vybraných místech figuríny. Zatěžující případy byly řešeny na celé konstrukci celokovového větroně, dopadová plocha byla modelována jako nedeformovatelná – RIGID. Model konstrukce kluzáku byl vytvořen v programu MSC.PATRAN.
Anglický abstrakt
This abstract concentrates on possibilities and approach for utilisation of MSC. Dytran. system for the purpose of controling and certification of construction of sailplane as far as safety is concerned, in case of pressure that affects the construction of the sailplane in case of crash with the angle of 45°. Crashing speed was assumed in the range 6 – 15ms-1. This case of pressure put on construction of sailplane and control of safety of inside is prescriped in the standards of flying capability JAR 22. Under these pressures conditions the deformation of the cockpit of the sailplane was investigated and tension affecting the construction of the cockpit also. These parameters were investigated based on rigidity of the construction of the sailplane and deformation zone. Also behaviour and possibility of injury of dummy on its chosen parts was investigated (generated by GEBOD program and the dummy was put into the model of the sailplane). Pressures cases were investigated on whole construction of the sailplane, landing space was simulated as undeformable – RIGID. Model of the plane was prepared in MSC. PATRAN. program
Klíčová slova anglicky
Dytran, MKP,
Rok RIV
2003
Vydáno
01.05.2003
Nakladatel
Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.
Místo
Neuveden
ISSN
1211-877X
Časopis
Letecký zpravodaj
Ročník
2003
Číslo
1
Číslo edice
Neuveden
Počet stran
4
BIBTEX
@article{BUT41447,
author="Jan {Šplíchal} and Antonín {Píštěk},
title="Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatíření větroně",
journal="Letecký zpravodaj ",
year="2003",
volume="2003",
number="1",
month="May",
publisher="Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.",
address="Neuveden",
issn="1211-877X"
}