Publication detail
Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. DRÁPAL, L. AMBRÓZ, R.
Czech title
Moderní výpočtové přístupy při řešení mechanických ztrát
English title
Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution
Type
journal article - other
Language
en
Original abstract
The paper deals with modern powertrain development, mainly from the area of mechanical loss solution. The Virtual engine as a computational model is used for the solution. There are presented solutions of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication models are also presented. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.
Czech abstract
Prezentovaný příspěvek popisuje výpočtové metody vhodné pro řešení mechanických ztrát pohonné jednotky. Jsou zde představeny především modely pro řešení třecích ztrát pístní skupiny, kluzných ložisek a kontaktních dvojic ventilového rozvodu. Pro konkrétní části pohonné jednotky je detailně řešeno smíšené tření. Hydrodynamická část řešení je postavena na řešení Reynoldsovy hydrodynamické rovnice. Model mezního tření uvažuje vliv drsnosti povrchů na kontaktní tlak. Výsledky jsou prezentovány na vznětovém řadovém čtyřválcovém motoru, pro který jsou vyjádřeny mechanické ztráty jednotlivých části. Vybrané výsledky jsou ověřeny pomocí experimentů.
English abstract
The paper deals with modern powertrain development, mainly from the area of mechanical loss solution. The Virtual engine as a computational model is used for the solution. There are presented solutions of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication models are also presented. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.
Keywords in Czech
MBS, mechanické ztráty, tření, ložisko
Keywords in English
MBS, mechanical losses, friction, slide bearing
RIV year
2010
Released
30.12.2010
Publisher
University of Pardubice
Location
Pardubice
ISSN
1801-674X
Journal
Perners' Contacts
Volume
2010
Number
4
Pages from–to
159–170
Pages count
300
BIBTEX
@article{BUT50417,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Lubomír {Drápal} and Richard {Ambróz},
title="Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution",
journal="Perners' Contacts",
year="2010",
volume="2010",
number="4",
month="December",
pages="159--170",
publisher="University of Pardubice",
address="Pardubice",
issn="1801-674X"
}