Detail publikace
Moderní výpočtové přístupy při řešení mechanických ztrát
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. DRÁPAL, L. AMBRÓZ, R.
Český název
Moderní výpočtové přístupy při řešení mechanických ztrát
Anglický název
Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
en
Originální abstrakt
The paper deals with modern powertrain development, mainly from the area of mechanical loss solution. The Virtual engine as a computational model is used for the solution. There are presented solutions of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication models are also presented. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.
Český abstrakt
Prezentovaný příspěvek popisuje výpočtové metody vhodné pro řešení mechanických ztrát pohonné jednotky. Jsou zde představeny především modely pro řešení třecích ztrát pístní skupiny, kluzných ložisek a kontaktních dvojic ventilového rozvodu. Pro konkrétní části pohonné jednotky je detailně řešeno smíšené tření. Hydrodynamická část řešení je postavena na řešení Reynoldsovy hydrodynamické rovnice. Model mezního tření uvažuje vliv drsnosti povrchů na kontaktní tlak. Výsledky jsou prezentovány na vznětovém řadovém čtyřválcovém motoru, pro který jsou vyjádřeny mechanické ztráty jednotlivých části. Vybrané výsledky jsou ověřeny pomocí experimentů.
Anglický abstrakt
The paper deals with modern powertrain development, mainly from the area of mechanical loss solution. The Virtual engine as a computational model is used for the solution. There are presented solutions of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication models are also presented. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.
Klíčová slova česky
MBS, mechanické ztráty, tření, ložisko
Klíčová slova anglicky
MBS, mechanical losses, friction, slide bearing
Rok RIV
2010
Vydáno
30.12.2010
Nakladatel
University of Pardubice
Místo
Pardubice
ISSN
1801-674X
Časopis
Perners' Contacts
Ročník
2010
Číslo
4
Strany od–do
159–170
Počet stran
300
BIBTEX
@article{BUT50417,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Lubomír {Drápal} and Richard {Ambróz},
title="Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution",
journal="Perners' Contacts",
year="2010",
volume="2010",
number="4",
month="December",
pages="159--170",
publisher="University of Pardubice",
address="Pardubice",
issn="1801-674X"
}