Publication detail
Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. DRÁPAL, L. PROKOP, A.
Czech title
Výpočtové přístupy pro řešení vibrací klikového mechanismu
English title
Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations
Type
journal article - other
Language
en
Original abstract
A development of modern powertrains requires an incorporation of advanced CAE tools enabling to decrease desired engine development times and costs. Modern computational models become more and more complicated and enable to integrate many physical problems. Concentrating on powertrain dynamics and component fatigue, a few basic approaches can be used for solution. The first approach incorporates a separate dynamics solution of the powertrain parts. The second one solves a complete powertrain model including all significant parts like a cranktrain, a valvetrain, a gear timing drive or an injection pump. The paper deals with dynamics and fatigue analyses solved by different approached. Computed and measured results originate from the tractor compression-ignition in-line six-cylinder engine.
Czech abstract
Vývoj moderních pohonných jednotek vyžaduje využívání pokročilých výpočtových metod, nutných k požadovanému zkrácení času tohoto vývoje společně s minimalizací nákladů na něj. Moderní výpočtové modely jsou stále složitější a umožnují řešit mnoho různých fyzikálních problémů. V případě dynamiky pohonných jednotek a životnosti jejich komponent lze využít několik různých přístupů. Prvním z nich je přístup zahrnující samostatné řešení každého subsystému pohonné jednotky. Druhý přístup využívá model pohonné jednotky obsahující všechny hlavní subsystémy, jako klikový mechanismus, ventilový rozvod, pohon rozvodů nebo vstřikovací čerpadlo, a řeší všechny tyto subsystémy současně i s jejich vzájemným ovlivněním. Cílem článku je pomocí vybraných výsledků prezentovat silné a slabé stránky obou přístupů. Výpočty a experimenty jsou prováděny na traktorovém vznětovém šestiválcovém motoru.
English abstract
A development of modern powertrains requires an incorporation of advanced CAE tools enabling to decrease desired engine development times and costs. Modern computational models become more and more complicated and enable to integrate many physical problems. Concentrating on powertrain dynamics and component fatigue, a few basic approaches can be used for solution. The first approach incorporates a separate dynamics solution of the powertrain parts. The second one solves a complete powertrain model including all significant parts like a cranktrain, a valvetrain, a gear timing drive or an injection pump. The paper deals with dynamics and fatigue analyses solved by different approached. Computed and measured results originate from the tractor compression-ignition in-line six-cylinder engine.
Keywords in Czech
Pohonná jednotka, dynamika, vibrace, klikový mechanismus, NVH, MKP
Keywords in English
Powertrain, dynamics, vibration, cranktrain, NVH, FEM
RIV year
2012
Released
10.12.2012
Publisher
ČVUT v Praze
Location
Praha
ISSN
1214-0821
Volume
2012
Number
4
Pages from–to
34–43
Pages count
50
BIBTEX
@article{BUT95531,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Lubomír {Drápal} and Aleš {Prokop},
title="Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations",
year="2012",
volume="2012",
number="4",
month="December",
pages="34--43",
publisher="ČVUT v Praze",
address="Praha",
issn="1214-0821"
}