Detail publikace
Výpočtové přístupy pro řešení vibrací klikového mechanismu
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. DRÁPAL, L. PROKOP, A.
Český název
Výpočtové přístupy pro řešení vibrací klikového mechanismu
Anglický název
Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
en
Originální abstrakt
A development of modern powertrains requires an incorporation of advanced CAE tools enabling to decrease desired engine development times and costs. Modern computational models become more and more complicated and enable to integrate many physical problems. Concentrating on powertrain dynamics and component fatigue, a few basic approaches can be used for solution. The first approach incorporates a separate dynamics solution of the powertrain parts. The second one solves a complete powertrain model including all significant parts like a cranktrain, a valvetrain, a gear timing drive or an injection pump. The paper deals with dynamics and fatigue analyses solved by different approached. Computed and measured results originate from the tractor compression-ignition in-line six-cylinder engine.
Český abstrakt
Vývoj moderních pohonných jednotek vyžaduje využívání pokročilých výpočtových metod, nutných k požadovanému zkrácení času tohoto vývoje společně s minimalizací nákladů na něj. Moderní výpočtové modely jsou stále složitější a umožnují řešit mnoho různých fyzikálních problémů. V případě dynamiky pohonných jednotek a životnosti jejich komponent lze využít několik různých přístupů. Prvním z nich je přístup zahrnující samostatné řešení každého subsystému pohonné jednotky. Druhý přístup využívá model pohonné jednotky obsahující všechny hlavní subsystémy, jako klikový mechanismus, ventilový rozvod, pohon rozvodů nebo vstřikovací čerpadlo, a řeší všechny tyto subsystémy současně i s jejich vzájemným ovlivněním. Cílem článku je pomocí vybraných výsledků prezentovat silné a slabé stránky obou přístupů. Výpočty a experimenty jsou prováděny na traktorovém vznětovém šestiválcovém motoru.
Anglický abstrakt
A development of modern powertrains requires an incorporation of advanced CAE tools enabling to decrease desired engine development times and costs. Modern computational models become more and more complicated and enable to integrate many physical problems. Concentrating on powertrain dynamics and component fatigue, a few basic approaches can be used for solution. The first approach incorporates a separate dynamics solution of the powertrain parts. The second one solves a complete powertrain model including all significant parts like a cranktrain, a valvetrain, a gear timing drive or an injection pump. The paper deals with dynamics and fatigue analyses solved by different approached. Computed and measured results originate from the tractor compression-ignition in-line six-cylinder engine.
Klíčová slova česky
Pohonná jednotka, dynamika, vibrace, klikový mechanismus, NVH, MKP
Klíčová slova anglicky
Powertrain, dynamics, vibration, cranktrain, NVH, FEM
Rok RIV
2012
Vydáno
10.12.2012
Nakladatel
ČVUT v Praze
Místo
Praha
ISSN
1214-0821
Ročník
2012
Číslo
4
Strany od–do
34–43
Počet stran
50
BIBTEX
@article{BUT95531,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Lubomír {Drápal} and Aleš {Prokop},
title="Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations",
year="2012",
volume="2012",
number="4",
month="December",
pages="34--43",
publisher="ČVUT v Praze",
address="Praha",
issn="1214-0821"
}