Vše odstartoval pobyt na dánské univerzitě v rámci programu Erasmus. Milan Poláček měl možnost zapojit se do místního týmu Formula Student, ale také se jako jeden z pilotů zúčastnil závodů na proslulém okruhu Silverstone ve Velké Británii. "Ten bezprostřední zážitek a zkušenosti na mne neskutečně zapůsobily! Nejen na mne. Zpět do Brna jsme se, já a moji dva kolegové, vrátili nabití energií začít to samé i na FSI," vzpomíná na začátky první team leader studentského týmu TU Brno Racing Milan Poláček.
Práce team leadera má světlé i stinné stránky. Člověk musí vystoupit ze své komfortní zóny, postavit se do čela týmu a převzít zodpovědnost za konečný výsledek. „Nejtěžší bylo přesvědčit zástupce fakulty, ale i některé členy týmu, že nezůstaneme jen u teoretické konstrukce. Že se auto musí vyrobit a že cílem je zúčastnit se závodů. Takto komplexní projekt na fakultě předtím ještě nebyl a myslím, že i náš hlavní sponzor, tehdy firma BOSCH, byl hodně překvapený, když jsme jim poprvé přivezli ukázat vyrobené díly formule,“ říká Poláček.
Svět motosportu není pro každého, stejně tak je to i u Formula Student. Studenti musí formuli často obětovat všechen svůj volný čas, ale jak říká Milan Poláček, rozhodně to stojí za to! „Kde jinde máte možnost realizovat své nápady a pak se porovnat s těmi nejlepšími univerzitami z celého světa?“ A jaký je jeho nejsilnější zážitek? „Nejvíce si cením setkání s Rossem Brawnem, tehdy Technical Director týmu Mercedes F1, který se přišel na naši první formuli podívat do paddocku během závodů na Silverstonu a samozřejmě okamžiku, kdy formule poprvé stála na kolech na dílně. Bylo skoro nad ránem a na dílně nás v té době už zbylo jen pár,“ vzpomíná první team leader Dragona 1.
Vysoká osobní motivace všech členů týmu vedla k vozu s trubkovým ocelovým rámem, který zakrývala laminátová karoserie. O pohon této formule s hmotností 220 kg se staral jednoválcový motor Husaberg o objemu 565 ccm a výkonu přes 40 kW (výkon byl omezen restriktorem dle pravidel). Motor prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky přenášel výkon přes diferenciál s omezenou svorností na zadní kola.
Jako čerstvý absolvent FSI nastoupil Poláček do ŠKODY Motorsport, kde se věnoval kreslení a designu, brzy však přešel do testovacího týmu. Následovala pozice rally inženýra ve WRC (World Rally Championship), kde se v týmu M-Sport Ford WRT staral o vůz několikanásobného francouzského mistra světa v rally Sébastiena Ogiera. Rok 2019 přinesl další výzvu. Milan Poláček se přesunul do Toyota Gazoo Racing WRT, do finského týmu čtyřnásobného mistra světa Tommiho Mäkinena, kde se jako projektový inženýr podílí na vývoji vozů pro závody WRC. I když jeho práce není na první pohled vidět tolik, jako posádky bojující na trati, rychlé a spolehlivé auto je nedílnou součástí úspěchu šampionů v rally.
"Dnes už pracuji na pozici, kdy mám možnost vybírat si do svého týmu inženýry z různých koutů světa. Právě aktivní účast v projektu Formule Student je pro ně velké plus a dokáže částečně nahradit chybějící praktické zkušenosti z profesionálního motorsportu. Vím, že nejsem sám a Formula Student v životopise otevírá dveře i v jiných týmech," zdůrazňuje přínosy členství v studentském týmu.
A jak tráví volný čas? Ve volných chvílích se věnuje běhu, leze po skalách a rád se vrací na rodinný vinohrad na jihomoravském Kyjovsku.
Další zajímavé příběhy ke 120. výročí založení fakulty přinášíme postupně v rubrice 120xFSI. Pokud budete mít i vy pro rubriku zajímavý námět, dejte nám o něm vědět na e-mail Ivety Zieglové zieglova@fme.vutbr.cz. |