Události na VUT| 4/2018 – 2019 | Strana 50 – 52| Autor: Zuzana Pospíšilová
Podle studenta Fakulty strojního inženýrství VUT a závodníka Martina Tobiáše je sidecarcross dlouhodobě podceňovaným sportem. Jízda na motorce s postranním vozíkem má přitom v Česku nejen padesátiletou tradici, ale také řadu úspěšných mezinárodních reprezentantů. Tobiáše, který se sportu aktivně věnuje osm let a napsal o něm i svou bakalářskou práci, mrzí, že zájem a podpora jsou stále malé. Spolu s Janem Rochlou z Fakulty podnikatelské VUT jsou tak jedinými závodníky za celé Brno a většinu nákladů musí platit z vlastní kapsy.
Sidecarcross je variantou známějšího motocrossu. V tomto případě je však motorka navíc opatřena postranním vozíkem. Závodí se proto ve dvojicích. Martin Tobiáš z FSI VUT ale upozorňuje, že role řidiče a spolujezdce jsou v tomto případě stejně důležité.
„Laikovi se může zdát, že spolujezdec je jen závaží, které v takzvané sajdě lítá ze strany na stranu. To ale není pravda. On v podstatě motorku ovládá. Protože motorka v sidecarcrossu má tři kola, sama by se nikam nenaklopila. Těžiště se proto přenáší vahou jezdce a ten musí dobře vědět, co dělá. I kdyby za řídítky seděl mistr světa, pokud nebude mít dobrého spolujezdce, prohraje,“ upozornil Tobiáš.
On sám si vyzkoušel obě role. Začínal před osmi lety jako spolujezdec historicky prvního mistra republiky v sidecarcrossu Jana Všetečky. „Honza Všetečka byl u počátků sidecarcrossu v Československu. Pak toho ale nechal. Začal trénovat tenis ve Slavkově, odkud oba jsme. Seznámili jsme se přes tenis, a když se rozhodl, že bude jezdit ve veteránské kategorii, nabídl mi místo spolujezdce,“ objasnil Tobiáš. Tým tvořili šest let a v roce 2016 skončili druzí v republice.
Vloni pak Martin Tobiáš z postranního vozíku přesedl za řídítka. „Sehnal jsem motorku a začal jezdit s klukem z Fakulty stavební VUT.
Moc nám to ale spolu nešlo, takže jsem letošní sezónu začal závodit s kamarádem Janem Rochlou z Fakultypodnikatelské VUT, který dříve jezdil motocross,“ dodal mladý závodník. Nejenže jsou jedinými sidecarcrossovými jezdci na VUT, jsou také jedinými závodníky v Brně.
„Na jižní Moravě jsou asi čtyři týmy. Všechny jezdí přebor ČR,“ upřesnil Tobiáš. Přebory jsou podle něj spíše pro začínající a amatérské závodníky. Mistrovství pak pro zkušené týmy.
Duo Tobiáš–Rochla jelo svůj první společný závod na konci března. „První kvalifikační kolo se nám vcelku povedlo. V druhém se nám ale porouchal motor a museli jsme z technických důvodů odstoupit,“ vysvětlil. V závodu, který jeli na konci dubna, se jim dařilo už podstatně lépe. Skončili na desátém místě. „Myslím si ale, že bude trvat celou sezónu, než se sladíme,“ dodal Martin Tobiáš.
Sidecarcross se jezdí na čas a na dvě samostatné rozjížďky. „Přebory trvají patnáct minut a mistrovství pětadvacet minut. Jede se dvakrát a za každou jízdu dostane tým body. Sečtením bodů z obou rozjížděk se určuje celkové pořadí,“ popsal Tobiáš.
Brněnští závodníci trénují na závody alespoň dvakrát týdně. „V okolí Brna je několik tratí, na kterých můžeme jezdit. Když trénujeme fyzičku, tak ve velké rychlosti kroužíme stále dokola. Když pilujeme techniku, tak jezdíme jednu zatáčku třeba třicetkrát,“ přiblížil Tobiáš s tím, že nyní na trénování nezbývá tolik času, kolik by si přál. Dokončuje totiž diplomovou práci a musí se věnovat studiu.
Ani ve škole však téma sidecarcrossu neopustil. Například ve své bakalářské práci na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství FSI VUT se věnoval historii a technickému řešení motorek pro tento sport. Ačkoliv se dají koupit, závodníci musí být schopní si je sami opravovat a vylepšovat. Musí tak velmi dobře rozumět i tomu, jak fungují.
„Máme značku motorky VMC s jednoválcovým dvoutaktním motorem o objemu 700 kubických centimetrů. Ačkoliv se rámy kupují a parametry motoru jsou dané předpisy, pořád je na motorce plno práce. Řada věcí se nevyrábí, takže si člověk musí poradit sám,“ dodal Tobiáš.
Drtivou většinu oprav, stejně jako například nové pneumatiky či startovné, si závodníci platí sami. Jak podotýká Martin Tobiáš, sidecarcross je i přes svou padesátiletou historii a vynikající výsledky českých závodníků přehlížen jak fanoušky, tak sponzory.
„Je to jeden z nejúspěšnějších sportů, co se týče dosažených výsledků. Čeští závodníci se pravidelně umisťují i na mistrovství světa v první desítce,“ upozornil Tobiáš. I proto by rád sport víc zviditelnil. Na VUT založil motoklub a doufá, že i mezi běžnými motorkáři najde nějaké nové nadšence sidecarcrossu a v budoucnu tak nebudou spolu s Janem Rochlou jediným týmem, na jehož motorce je při závodech vidět logo Vysokého učení technického v Brně.