Podívat se na problémy a jejich současná řešení novým pohledem. To je středobod série workshopů, které už třetím rokem pořádá Odbor průmyslového designu FSI ve spolupráci s firmou Honeywell. Letošní nejúspěšnější tým dostane možnost rozvíjet svůj nápad ve firemní laboratoři až do stádia prototypu.
„Když tam člověk visí dlouho, musí mu být popruhy nepohodlné. Proto jsme si říkali, že bychom chtěli nějakou oporu, aby jakoby seděl,“ popisuje nápady svého týmu studentka Helena Pernicová. Stejně jako ostatní studentské týmy řeší během třídenního Product Design workshopu problémy, kterým čelí lidé pracující ve výškách. Každý tým má ale zadání z jiného sektoru, ten Helenin se zabývá opravářem větrných elektráren.
Jejich nápady pozorně poslouchá Tomáš Szaszi z brněnské pobočky Honeywellu. A o chvíli později vysvětluje, proč firma workshop pro studenty pořádá: „Chceme zmenšovat propast mezi akademickou a průmyslovou sférou, kterou ještě pořád trochu cítíme. Navíc je to obrovský přísun energie a jiného myšlení, nových perspektiv na řešení problémů. Čím víc otevřených hlav máte, tím je větší pravděpodobnost, že problém svého zákazníka vyřešíte. Viděli jsme práce studentů z minulých let a mělo to dobrou kvalitu, byla v nich potřebná energie. I proto se sem vracíme,“ říká Szaszi, který působí jako Strategy Leader Honeywellu pro Evropu, Blízký východ a Afriku.
Ateliér trochu jinak
Workshop je součástí ateliérové výuky pro studenty průmyslové designu na FSI. Na podzim odstartoval třídenním seminářem na téma Design thinking, teď na jaře pokračují titíž studenti workshopem Product Design. Během tří dnů intenzivní práce mají možnost pracovat na konceptu designu a zároveň dostávat zpětnou vazbu od designéra z průmyslové praxe, kterým je v tomto případě Tanguy Prevota z firmy Honeywell. Ten bude studentům ještě měsíc po skončení workshopu každý týden poskytovat další zpětnou vazbu, než budou studenti představovat své nápady v závěrečné prezentaci.
„Koncept design thinking je především o tom, pro koho a jaký problém řešíme a jaký výsledek chceme dosáhnout, to potřebujeme vědět dřív, než se pustíme do designování. V tomto případě nechceme jen zajistit bezpečnost pracovníka ve výšce, ale chceme mu i pomoci lépe pracovat. Každá z těchto prací je ale náročná něčím jiným a studenti musí přijít na to čím a následně navrhnout, jak zajistit, aby tito pracovníci byli více v bezpečí, víc produktivní a méně unavení. Doteď byly pomůcky pro práci ve výškách zejména o zabránění smrtelným úrazům,“ vysvětluje řešení problémů blízké budoucnosti Prevot.
"Náš pracovník větrné elektrárny má dvě velmi rozdílné pozice – buď leze po žebříku nahoru, nebo slaňuje dolů, respektive pracuje v zavěšené pozici. Musíme tak zkombinovat řešení pro velmi dynamickou i velmi statickou práci,“ uvádí příklad konkrétního problému studentka Dominika Csadiová. „Je to rozhodně úplně jiný pohled na řešení problémů. V design thinking je všechno v souvislostech, spolupracuje s marketingem i zákazníky,… Je to hodně obohacující,“ dodává Helena Pernicová.
Z vize roste inovace
„Průmyslový design je hodně praktický obor, takže nemohu říct, že by nám tu praxe chyběla. Ale přesto je podle mě užitečné dát studentům možnost nahlédnout do systému velké nadnárodní firmy. I pro mě je to zajímavý vhled, protože jsem byl zvyklý řešit menší, uzavřené designérské úkoly,“ říká David Škaroupka z Ústavu konsturování, který workshopy s firmou organizuje. „Nejvíc mě ale překvapilo, jak velké inovační firmy jako Honeywell pracují s vizí, která třeba nejde okamžitě reálně vyrobit ani zpeněžit. Přesto ji považují za cennou, protože je pro ně možné základem pro budoucí inovace,“ uzavírá Škaroupka.
Letos by chtěl Honeywell nejen vybrat nejúspěšnější nápad, který bude výstupem workshopu, ale i umožnit vítěznému studentskému týmu sestrojit jeho prototyp. Vznikat by měl během léta v externí laboratoři firmy, kterou má Honeywell v prostorách JIC.