První místo v letošní anketě Nejlepší pedagog dle hodnocení studentů není pro Miloslava Druckmüllera z Ústavu matematiky novinkou. Získal jej už loni a v žebříčcích top vyučujících podle studentů FSI se objevuje pravidelně. Co podle něj znamená snažit se být dobrým pedagogem? Zeptali jsme se.
Co podle vás dělá dobrého pedagoga?
Aby člověk mohl být dobrým pedagogem, musí mít především studenty, kteří jsou s ním v jedné posluchárně a mají o to, co člověk učí, zájem. Výuka, to není jednosměrný tok informací od učitele ke studentům. Výuka je vzájemná interakce všech lidí, kteří v posluchárně jsou, a má-li to být dobrá a úspěšná výuka, musí být všichni „naladěni na stejnou frekvenci“ a být na příjmu, což se týká i učitele při přednášce. I když mluví jen učitel a studenti ho „jen“ poslouchají, stále je tu významný tok informací směrem k učiteli, který je pro každého dobrého učitele zcela nepostradatelný.
Tento fakt jsem si v plné síle uvědomil za současné situace, když jsem po šesti hodinách přednášení před prázdnou posluchárnou, kde se na mne dívala jen kamera, šel domů. Cestou se mi hlavou honila myšlenka, že to byla jen chabá náhražka přednášky. Celou dobu přednášky jsem měl totiž pocit, že je něco špatně a díval se na hodiny v posluchárně, abych zjistil, jak dlouho to trápení bude ještě trvat. Pořád jsem bojoval s tím, že nevím, jestli to, co vysvětluji, je srozumitelné, chyběly mi reakce studentů, občasný pohled z očí do očí, smích, když udělám nějaký žertík, prostě chyběla mi ta specifická atmosféra posluchárny. Ten pocit jsem za 42 let, co učím matematiku, nikdy nezažil.
Prostě dobrý pedagog potřebuje dobré studenty a musí je výuka oboustranně bavit. Dobrý pedagog nikdy nepovažuje výuku za překážku ve své vědecké kariéře. Dobrý pedagog se nikdy nesnaží před studenty skrýt to, že něčemu nerozumí, nebo že něco nechápe. Dobrý pedagog si musí uvědomovat, že poslouchat a snažit se chápat jeho přednášku je pro studenty daleko složitější a únavnější než pro něj stát u tabule a přednášet o něčem, čemu rozumí. Dobrý pedagog by měl ve studentech vzbudit zájem, což je daleko cennější než to, co je naučil. Dobrý pedagog nesmí studentům říkat, že je něco obtížné pochopit, pak by to pro ně skutečně obtížné bylo. Dobrý pedagog nesmí zneužívat moderní techniku, aby si ulehčil práci. Dobrý pedagog musí k tomu, co učí už posté, přistupovat stejně, jako by to učil poprvé. Dobrý pedagog učí podle svého nejlepšího přesvědčení a neřídí se žádnými poučkami, radami odborníků, zásadami moderní pedagogiky, současnými progresivními trendy, prostě musí zůstat stále sám sebou. V tomto směru je mi moc a moc líto pedagogů na základních a středních školách, pro které je to poslední bohužel jen nesplnitelné přání.
Jak se snažíte k výuce a vztahu se studenty přistupovat vy konkrétně?
To je velmi obtížná otázka, neboť to neumím posoudit a nikdy jsem o tom moc nepřemýšlel. Výuka mne i po 42 letech stále baví a stále se snažím, aby bavila i moje studenty. Kdysi velmi dávno jsem byl také studentem a nemám pocit, že se za těch 42 let něco změnilo. Necítím od studentů žádný odstup, mám stále ten krásný pocit, že bez ohledu na věk jsem jeden z nich. Rozdíl je jen v tom, že já umím něco, co oni zatím neumí. Je pak krásné na závěr zjistit, že to (někteří) umí taky.
Co pro vás druhé ocenění nejlepšího pedagoga v magisterském stupni studia dva roky po sobě znamená?
Pokud se člověku dostane nějakého ocenění, pak se automaticky očekává, že řekne, že si toho velice váží. Takže toto konstatování vlastně nenese žádnou informaci. Já však řeknu něco jiného. Já si tohoto ocenění vážím daleko více, než všech ostatních ocenění, kterých se mi v životě dostalo. Je tomu tak proto, že jej neuděluje nějaká komise odborníků, ale ti, které učím. Ale velice si vážím ještě jedné věci a totiž toho, že kvalita výuky na VUT vůbec někoho zajímá, že se jí někdo zabývá. Jak jsou dnes hodnoceny vysoké školy? Podle „objektivních“ kvantitativních ukazatelů, jako jsou získané projekty (tj. podle toho, jak kvalitně umí vyplňovat stohy papíru a získávat peníze), vědecké publikace (přepočítáno přes různé body jde zase o peníze), počty zahraničních studentů (opět jde jen a zase o peníze), … Za co se udělují tituly docent nebo profesor? Za publikace, vše ostatní je tak nějak do počtu. Ale školy existují přece proto, aby přenášely vzdělání z generace na generaci – učily studenty. To ti nahoře dlouhodobě nechápou. Štěstí je, že to zatím většina nás dole chápe.
Chápu ocenění své pedagogické práce jako závazek. Zní to jako otřepaná fráze, ale neumím to říci jinak. Udělám vše pro to, pokud mi to věk dovolí, abych své studenty nezklamal ani v budoucnosti. Bude to však v dnešní koronavirové době hodně těžké. Různí vizionáři, kteří asi nikdy neučili, vidí v elektronizaci a on-line výuce budoucnost školství. Naivně jsem mi myslel, že při svém věku se toho již naštěstí nedožiji. Doufám, že budu zase brzo stát s křídou u tabule. Na to se moc těším.
Více o výsledcích letošní ankety naleznete zde.