Jaké jsou strasti online výuky? Které nástroje ji mohou usnadnit? Jak přistupovat ke studentům, aby s nimi vyučující neztratil možnost kontaktu, ačkoliv učí na dálku? Tato a další dilemata rozebírali účastníci „Best teaching practice“ SMART workshopu, který se konal 23. února na Fakultě strojního inženýrství.
V duchu diskutovaného tématu byl celý workshop streamován online, zatímco řečníci a část publika se sešli v přednáškové místnosti na fakultě. Podobně probíhá už řadu měsíců i výuka na FSI, respektive hromadné přednášky, které se streamují a fyzicky na ně chodí jen ti studenti, kteří mají zájem.
O své zkušenosti s online či hybridní výukou se podělila řada kolegů. Například vyučující z Ústavu fyzikálního inženýrství přišli ve dvojici – stejně jako na začátku pandemie odváděli některé své přednášky. Pomohlo jim to, aby si zvykli na kombinaci výkladu, obsluhování techniky a chatu se studenty. „Pokud učitel nebude člověkem, můžou za nás přednášet roboti a předčítat překontrolovaná skripta,“ apeloval Petr Dvořák s tím, aby se vyučující nebáli, že udělají chybu a v online prostředí ji každý uvidí. „Když se nám stalo, že nějaký student našel v záznamu přednášky chybu třeba ve výpočtu, na další přednášce jsme se omluvili, vše vysvětlili a společně se studenty dopracovali správnou verzi. Dělat chyby je lidské a přirozené,“ věří Dvořák.
Od řečníků zazněly i další tipy: využívat grafický tablet pro rychlé náčrtky; aktivizovat publikum hlasováním pomocí smajlíků v Teamsech; využít další aplikace pro kladení otázek a aktivizování publika; trvat na zapnutých kamerách, což nakonec studenti pozitivně hodnotili, byť se jim zprvu moc nechtělo… Tyto a další praxí ověřené „zlepšováky“ na semináři zazněly a závěr byl jasný: studenti ocenili, pokud se jim vyučující snažili i během online výuky přiblížit, komunikovali s nimi a nebáli se ukázat, že i pro ně je situace zcela nová.
„Dva roky jsme si s vyučujícími budovali vzájemnou důvěru. Když se dívám na řadu našich pedagogů, jak za tu dobu vyrostli, je vidět, že odvaha jít do neznáma se vyplatila. Řada vyučujících se naučila využívat záznamy z přednášek – ať už své či kolegů – k tomu, aby se dál zlepšovali. Moc si vážím všech, kteří se toho nebáli,“ říká vedoucí děkanátního oddělení ICT Roman Varmuža.
**************
Workshop byl organizován za podpory projektu SMART VUT – Studium moderní a rozvíjející se techniky VUT, reg.č.CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013325