Černá labuť není v případě studentů strojní fakulty VUT metafora ani baletka, ale malé letadlo. Díky využití kompozitních materiálů má model pro letošní Air Cargo Challenge černo-červenou barvu, a dostal proto jméno „Black Swan“. Úkolem studentů z týmu Chicken Wings bude přepravit balíčky „krve“ a porovnat své konstrukční dovednosti s konkurencí z celého světa.
Po dvouleté pauze vynucené covidem mohou „kuřata ze strojárny“, jak se týmu familiárně přezdívá, konečně roztáhnout křídla. Začátkem července v Mnichově předvedou své nové letadlo, které postavili speciální pro soutěž Air Cargo Challenge. „Zadání se každý rok mění a proto i my musíme pro každou soutěž postavit nové letadlo. Letos bude naším úkolem vzlet na dráze o určité délce, stoupání do výšky sto metrů za méně než jednu minutu a dvouminutový let. Letadlo bude také převážet náklad v podobě symbolických „pytlíků s krví“, což je pro nás výzva: jednak jde o poměrně objemný náklad, ale také o tekutinu, takže se náklad neustále přelévá,“ vysvětluje vedoucí týmu Tatiana Kminiaková a dodává, že Černá labuť by měla uvézt kolem dvou kilo nákladu.
Black Swan:
|
Ještě jednu výzvu postavili organizátoři týmům do cesty: letadlo se musí vejít do pomyslného boxu tvaru kosočtverce, u něhož si mohl tým změnit vnitřní úhel podle toho, jaký poměr délky křídel a trupu s ocasem se jim zdál nejvíce efektivní. Za normálních okolností by na návrh, výrobu a testování letadla před soutěží měli jen deset měsíců, loni byla soutěž kvůli pandemii zrušena, a tak mohli řadu nápadů po roce oprášit. „Díky tomu už máme letadlo hotové a otestované, ale ještě ho chceme doladit,“ říká Kminiaková.
Pro Tatianu to bude poslední závod s týmem Chicken Wings. Kromě dokončování letadla se zároveň učí na státnice, na strojní fakultě už brzy dokončí studia oboru Stavba letadel. „V týmu je nás kolem deseti, velká část z nás studuje na Leteckém ústavu, ale nebráníme se ani studentům jiných oborů. Třeba letos máme v týmu studenta mechatroniky, který nám hodně pomáhá s přípravou na podzimní soutěž v Hamburku, kde naše další nové letadlo musí mít i autopilota a zvládat snímkování za letu,“ dodává Kminiaková.
Celé letadlo si studenti navrhují a staví sami, použít mohou jen běžně dostupné hotové komponenty, ale například křídla a trup vyrábějí vlastní. Své síly poměří na Air Cargo Challenge v německém Mnichově s třicítkou týmů z celého světa: od Evropy až po Brazílii. „V týmu se člověk naučí strašně moc. A především si může v praxi vyzkoušet, o čem se učí ve škole. Sice stavíme jen malá letadla, ale principy, které používáme, platí i pro velké letadlo,“ uzavírá Tatiana, která by po státnicích ráda vyměnila malé modely za pracovní zkušenost u některého z velkých výrobců letadel.