Kdo chce titul bakaláře, musí napsat a obhájit závěrečnou práci. Výjimku nedostanete, ani kdybyste měli pět titulů mistra světa. Své o tom ví i Lukáš Záhorský, světový šampion v motosurfingu. Rozhodl se své sportovní znalosti využít při studiu a téma bakalářky spojil právě s motorovým prknem, které by rád adaptoval na ekologičtější paliva. Práci píše pod patronátem firmy MSR Engines, za jejíž tovární tým poslední tři sezóny závodil.
Hned v úvodu rozhovoru Lukáš přiznává, že si letošní závodní sezónu moc neulehčoval. „Hned v prvním závodě jsem se srazil s týmovým kolegou a nabral velkou ztrátu, na dalších závodech v Mexiku jsem měl velké technické problémy. V polovině sezóny to vypadlo, že nemám šanci,“ říká světový šampion z let 2016, 2018, 2019 a 2021. Nakonec se mu ale zadařil drtivý finiš a dojel si tak pro pátý titul mistra světa v motosurfingu.
Ke konci závodní sezóny se nejen zlomila Lukášova závodní smůla, ale taky se mu bakalářské studium přehouplo do posledního ročníku. A s ním přišla i otázka, co s bakalářskou prací. „Rozhodl jsem se stejně jako vždycky: spojit školu, sport a svoje pracovní zkušenosti ve firmě, která motorová prkna vyrábí,“ říká Záhorský. Jako téma bakalářské práce si vybral vývoj zelených paliv pro malé spalovací motory.
Přesně takové motory pohání prkno Jetsurf, firma ale v souladu s technologickým vývojem nabízí i elektrická prkna a v oblasti spalovacích motorů má zájem o zmapování možnosti přechodu na nefosilní paliva. Právě tady vidí Lukáš prostor pro svou bakalářku, pro niž si domluvil jako garanta profesora Josefa Štětinu z Ústavu automobilního a dopravního inženýrství. „Chci se zaměřit na syntetická paliva, tedy nefosilní paliva vyráběná chemickou cestou,“ vysvětluje Záhorský.
Nápad více „ozelenit“ motorová prkna se prý líbí i promotérovi světového šampionátu. Dnes mají závodníci palivo přesně předepsáno a v rámci zaručení fair play jim ho zajištění organizátor akce. „Vlastně se na bakalářku docela těším, hodně mě to zajímá. Podle mě je důležité vybrat si téma, ke kterému má člověk vztah,“ říká Záhorský a věří, že práci i studium stihne nejen dokončit v termínu, ale i skloubit s další závodní sezónou.
„V lednu jsem začal s testováním zelených paliv na zkušebně, takže věřím, že vše stihnu. Samozřejmě celkový přechod disciplíny motosurfingu na syntetická paliva by obnášel další práci vývojářů a několik hodin práce, moje bakalářka je jen takový první krok. Nejvíc se teď bojím, aby syntetická paliva fungovala tak, jak si od nich slibujeme,“ říká Záhorský.
Už v minulém rozhovoru Lukáš zdůrazňoval, že chce svoji závodní kariéru ukončit na vrcholu, a to prý pořád platí. Zda ten vrchol přijde tento rok nebo později, sám neví. Ať už ho konec kariéry dostihne kdykoliv, chtěl by s motorovými prkny spojit i svoji nezávodní budoucnost. A i když ještě váhá nad výběrem magisterského studia, určitě půjde o obor, který jde propojit s motosurfingem.
Starší rozhovor s Lukášem Záhorským naleznete zde.
Lukáš Záhorský (*2001) Na Jetsurfu začal závodit v roce 2014. O rok později už skončil druhý na světovém šampionátu v motosurfingu, v letech 2016, 2018, 2019, 2021 a 2022 získal titul mistra světa. Studuje třetí ročník Základů strojního inženýrství na strojní fakultě VUT v Brně. |