Detail předmětu
Mechatronický seminář
FSI-RMW Ak. rok: 2018/2019 Zimní semestr
Studenti se na přednáškách seznámí se základy programování embedded systémů, které budou demonstrovány na příkladu stavebnice LEGO Mindstorms. Budou vysvětleny základy programovacích nástrojů MATLAB/Simulink a LabVIEW a další nezbytné základy pro realizaci soutěžní úlohy. Studenti se rozdělí do týmů, vyberou si programovací prostředí a se zapůjčenými stavebnicemi připraví řešení úlohy. Předmět bude ukončen soutěží týmů.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti se v rámci tohoto předmětu seznámí se základy programování embedded systémů pomocí grafických modelovacích/programovacích nástrojů MATLAB/Simulink a LabVIEW, s jednotlivými komponenty mechatronického systému (sensor, řídicí počítač, aktuátor, řízený elektromechanický systém) a s programováním robotické stavebnice LEGO Mindstorms.
Prerekvizity
Základní znalosti matematiky a programování ze SŠ.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky – vysvětlení nezbytné teorie a základů práce v prostředí MATLAB/Simulink a LabVIEW. Cvičení – vysvětlení a praktické vyzkoušení principů ovládání a programování stavebnice LEGO Mindstorms. Samostatná práce studentů v týmech. Závěrečná studentská soutěž.
Způsob a kritéria hodnocení
Předmět je hodnocen na základě aktivní účasti na cvičeních a při zpracování soutěžní úlohy.
Učební cíle
Cílem předmětu je především motivovat studenty interaktivní a projektově orientovaným způsobem výuky k dalšímu aktivnímu studiu jednotlivých předmětů oboru Mechatronika.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičení je povinná. Kontrola výuky se provádí na cvičení. Studenti vypracují v týmech řešení zadané úlohy s jasným vymezení práce jednotlivých členů týmu.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B3A-P: Aplikované vědy v inženýrství, bakalářský
obor B-MET: Mechatronika, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod do programování embedded (vestavěných) systémů.
Úvod do prostředí MATLAB/Simulink.
Základní algoritmy pro rozhodování a řízení.
Sensory – popis, kalibrace, vyhodnocování dat ze sensorů ve stavebnici LEGO Mindstorms.
Teorie programování LEGO Mindstorms z prostředí MATLAB/Simulink.
Úvod do prostředí LabVIEW.
Teorie programování LEGO Mindstorms z prostředí LabVIEW.
Vybrané poznámky k týmové práci a projektovému řízení.
Specifikace zadání soutěžní úlohy, rozdělení do týmů.
Soutěž studentských týmů.