Detail předmětu
Ateliér - průmyslový design III
FSI-YA3-A Ak. rok: 2018/2019 Zimní semestr
Kurz dále rozvijí znalosti a dovednosti získané v bakalářském stupni a to tak, že jsou jako témata zadávána řešení designu výrobků průmyslového charakteru se složitější funkcí, zároveň rozměrnějších, a spíše stacionárního charakteru, např. kotel na tuhá paliva, obráběcí nebo tvářecí stroj, lis na vstřikování plastů apod. Vlastní designérským návrh je dokumentován kresebnými studiemi, výkresovou dokumentací i perspektivními pohledy. Hlavním výstupem zadání je prezentační model navrženého řešení ve vhodném měřítku. Paralelně řeší studenti během semestru vedlejší zadání, které reaguje na různé designérské soutěže nebo konkrétní zadání z průmyslu např. design interiéru výtahu, design radiátorů, laboratorní pece atd. Jako základ činnosti designéra je vnímána interdisciplinární spolupráce integrující poznatky techniky, umění i vědy v procesu projektování každého průmyslového výrobku.
Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jazyk výuky
angličtina
Počet kreditů
9
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti by měli získat schopnost řešit jednoduché a náročnější designérské úkoly při návrhu konkrétního výrobku a prezentovat svoji práci přesvědčivým způsobem.
Prerekvizity
Předpokládá se znalost základů kresby a techniky skicování, modelování, stejně tak základní zkušenosti s tvorbou v oblasti průmyslového designu. Předpokladem pro absolvování kurzu je získání nezbytných znalostí, dovedností i celkové tvůrčí erudice v průběhu předcházejícího studia. Dále je nutno zvládat a pochopit základy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení průmyslových výrobků. Je žádoucí znalost programů Rhinoceros 3D, Photoshop nebo CorelDraw.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Tvůrčí práce v ateliéru.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů a klauzurních prací. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Učební cíle
Cílem kurzu je seznámit posluchače hlouběji s problematikou řešení konkrétního designérského problému a při navrhování reálných produktů dále rozvinout již získané dovednosti a návyky. Studenti by si měli osvojit schopnost aplikace své tvůrčí invence při respektování všech požadavků kladených na daný průmyslový výrobek.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2A-P: Aplikované vědy v inženýrství, magisterský navazující
obor M-PDS: Průmyslový design ve strojírenství, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky