Detail předmětu
Ekonomika a management podniku
FSI-5EM Ak. rok: 2018/2019 Zimní semestr
Kurz je zaměřen na výrobní činnost podniku z těchto dvou přístupů: Management výroby a marketing výroby. Pozornost je věnována plánovaní a rozvrhování výroby, logistice výroby, zásobování, řízení nákladů v podniku, marketingu podniku a podnikovým informačním systémům. Zvláštní důraz je kladen na cvičení, kde se student setká s praktickou aplikací probírané látky.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Posluchač je schopen řešit běžné typy úloh spojené s výpočtem hladiny zásob ve výrobním podniku, plánováním výroby a nákladů a výrobní logistikou. Student je seznámen se základními principy marketingu a je schopen tyto principy aplikovat v praxi. Student se naučí využívat informatickou základnu pro plánovaní a rozvrhování výroby.
Prerekvizity
Obecné znalosti matematiky na úrovni absolvovaných kurzů na FSI. Základní znalosti diferenciálního a integrálního počtu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Jsou vypracovány simulační modely, související s problematikou probíranou na přednáškách. Studenti připravují i vlastní simulační modely za využití dat z výrobních podniků.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky k udělení zápočtu: Aktivní účast na cvičeních. Vypracování semestrálního projektu a jeho prezentace (30b+15b).
Zkouška: Prověřuje teoretické znalosti z předmětu. Písemný test (55b)
Výsledné hodnocení je dáno součtem bodového zisku ze cvičení a u zkoušky. K úspěšnému zakončení předmětu je nutno získat alespoň 50 bodů.
Učební cíle
Cílem předmětu Výrobní management a marketing je poskytnout studentům znalosti o procesech řízení výroby ve výrobním podniku a seznámit je se základními principy marketingu.
Jsou popsány typy plánovacích systémů, jejich charakteristiky a použití v praxi. Student se seznámí s problematikou zásobování, nákupu, logistiky, financí, nákladového mng, simulace a optimalizace výrobních systémů a s aplikací této problematiky na příklady.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičení je povinná. Na cvičeních se hodnotí aktivita a základní znalosti.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B3S-P: Strojírenství, bakalářský
obor B-VSY: Výrobní technika, povinný
Program M2I-P: Strojní inženýrství, magisterský navazující
obor M-KSB: Kvalita, spolehlivost a bezpečnost, povinný
Program M2I-P: Strojní inženýrství, magisterský navazující
obor M-VSR: Výrobní stroje, systémy a roboty, volitelný (nepovinný)
Typ (způsob) výuky
Cvičení
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod
Základní pojmy z řízení výroby: Průběžná doba výroby, APS systémy, úzké místo, Gantovy diagramy, atd.
Základní pojmy z marketingu: Podstata marketingu, podnikatelské filozofie, 4P, atd.
2. Výrobní činnost podniku: Dělení výrobní činnosti, výrobní procesy a výroba, plánování výroby, výrobní kapacity.
Výrobní systémy: Hierarchie řízení, klasifikace výrobní organizace, strategie (výrobní strategie, vývoj strategie), organizace podniku, stanovení optimální konfigurace, nová zařízení, GT (Group Technology), tok výroby.
3. Plánování a rozvrhování výroby: Vývoj plánovacích systémů (MRP I a II, ERP, APS), řízení průběhu zakázky organizací.
4. Zásobování: Zásobovací činnosti, druhy zásob, normování a skladování materiálu, atd.
5. Výrobní logistika: Podstata, dodavatelský řetězec (SCM), vztah logistiky a výroby, atd.
6. Úvod do účetnictví: Rozdělení účetnictví, obecné účetní zásady, náklady, cena výkazy.
7. Nákladový management: Dělení nákladů a jejich význam, metody pro určení nákladů v podniku, klíčové indikátory výkonnosti (KPI).
8. Management designu: Sekvenční a konkurentní inženýrství, QFD (Quality function deployment), struktura QFD, FMEA (Failure mode effect analysis).
Re-engineering obchodních procesů: Podstata změny, BPR (Bussines process re-engineering)- koncepty a organizační struktury.
9. Marketing: Spokojenost zákazníků, metody pro měření kvality služeb, tržní segmentace, typy marketingu, typy zákazníků, marketingový mix, životní cyklus výrobku, značka.
10. Pravděpodobnost: Pravděpodobnost, rozložení pravděpodobnosti
Prognózování: Intuitivní prognózy, extrapolace, předpovědi, předpověď nejistoty, zlepšení přesnosti předpovědi
Cena – tvorba ceny, řízení cen, kalkulace ceny, cenová elasticita.
11. Optimalizace: Objektivní funkce, základní optimalizační koncepty, lineární programování Hodnocení alternativ: Teorie rozhodování, rozhodovácí proces.
12. Simulace: Terminologie, metodologie simulace, spojitá simulace, DES (Discrete even simulation – Simulace diskrétních událostí), simulační omezení.
Řízení projektu: Projektové sítě, plánování činností, nejistota v projektu, používání balíčků, praxe řízení projektu
13. Závěrečný test