Detail předmětu
Diagnostika životního prostředí
FSI-TDI Ak. rok: 2019/2020 Letní semestr
Kurs podává přehled o základních fyzikálních zákonitostech, se kterými se setkáváme při popisu procesů v životním prostředí. Zvýšená pozornost je věnována hluku a ionizujícímu záření. Úlohy laboratorního měření jsou rovněž orientovány do oblasti hluku v životním prostředí a měření charakteristik radioaktivního záření. Součástí výuky je exkurze do JE Dukovany a na pracoviště Nukleární medicíny FN Brno.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
V rámci přednášky si studenti prohloubí znalosti těch oblastí fyziky (světelné a tepelné záření, hluk, ionizující záření), které mají bezprostřední vliv na utváření životního prostředí. V rámci laboratorních cvičení pak získají praktické zkušenosti s diagnostikou a měřením hluku a ionizujícího záření.
Prerekvizity
Kmitavý pohyb. Harmonický oscilátor. Skládání harmonických kmitů.
Vlnění. Harmonická vlna rovinná a kulová. Superpozice a interference vlnění.
Spektrum atomu vodíku. Emise a absorpce světla. Atomy s více elektrony.
Fyzika atomového jádra. Jaderné přeměny. Radioaktivita.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna laboratorním cvičením.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je absolvování všech úloh laboratorního cvičení, odevzdání příslušných protokolů a úspěšné napsání závěrečného testu, jehož obsahem bude látka, probíraná na přednáškách.
Klasifikace bude dána úrovní odevzdaných protokolů z laboratorních cvičení (50%) a výsledků závěrečného testu (50%).
Učební cíle
Cílem kursu je rozšířit znalosti těch oblastí fyziky, které mají zásadní vliv na utváření a vlastnosti životního prostředí. Očekává se, že studenti nabudou přesvědčení o důležitosti tvorby a ochrany životního prostředí při řešení každého technického problému, kterým se budou v rámci svého povolání zabývat.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Výuka laboratorního cvičení dle rozvhu je kontrolována vyučujícím. Způsob nahrazení zmeškané výuky stanoví vyučující, zpravidla formou náhradního měření.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2A-P: Aplikované vědy v inženýrství, magisterský navazující
obor M-PMO: Přesná mechanika a optika, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
Základy fyziky prostředí. Ekonomický systém a životní prostředí. Sluneční záření, transport látek a energie v životním prostředí.
Energie a její využití. Energie z fosilních zdrojů, nukleární energie, energie z obnovitelných zdrojů, konverze energie.
Jaderná energie. Jaderné štěpení, jaderná fúze, problematika jaderného odpadu.
Interakce radioaktivního záření s látkou. Detektory ionizujícího záření. Dozimetrické veličiny a jejich jednotky.
Radioaktivní zářiče v životním prostředí, vliv ionizujícího záření na živé tkáně a člověka.
Ochrana před ionizujícím zářením.
Hluk v životním prostředí. Základní pojmy a veličiny. Analýza zvuku, akustická spetrometrie, subjektivní vnímání hluku, limity.
Zdroje hluku, šíření hluku ve volném a uzavřeném prostoru, metody snižování hluku.
Laboratorní cvičení
13 hod., povinná
Osnova
Stanovení pohltivosti uzavřeného prostoru měřením doby dozvuku.
Měření akustického výkonu strojů.
Měření lineárního součinitele zeslabení záření.
Kontrola pracoviště dozimetrem.
Dosah záření.
Kontrola hermetičnosti stěny.