Detail předmětu
Matematické výpočty pomocí MAPLE
FSI-0MV Ak. rok: 2019/2020 Letní semestr
Předmět seznamuje studenty se systémem symbolické matematiky Maple, který umožňuje řešení studovaných matematických a inženýrských úloh. Předmět zahrnuje následující témata: orientace v prostředí Maple, základní příkazy, programování v systému, práce s knihovnami, řešení problémů z vybraných partií matematiky a řešení fyzikálních aplikací.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
2
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti se naučí základním příkazům systému Maple, obeznámí se s vnitřní strukturou tohoto systému a s možnostmi komunikace systému s okolím. Studenti dále získají dovednost řešit matematické a inženýrské problémy v tomto výpočetním prostředí.
Prerekvizity
Znalost středoškolské matematiky, základní dovednosti práce s PC.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou cvičení v počítačové učebně, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.
Způsob a kritéria hodnocení
Kurs je výběrový – 0 kreditů. Zápočet lze získat na základě úspěšně zvládnutých samostatných úloh.
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s výpočetním systémem Maple, který umožňuje efektivně řešit mnohé matematické a inženýrské problémy. Výuka je vedena tak, aby studenti byli schopni samostatně pracovat se systémem Maple a zvládli analyzovat a řešit některé praktické problémy.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Cvičení jsou povinná. Vypracování samostatné práce.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-FIN-P: Fyzikální inženýrství a nanotechnologie, bakalářský, volitelný
Program B-MAI-P: Matematické inženýrství, bakalářský, volitelný
Program B3S-P: Strojírenství, bakalářský
obor B-STI: Základy strojního inženýrství, volitelný (nepovinný)
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Osnova
Kurz je výběrový a koná se jako diskuse studentů s přednášejícím v počítačové laboratoři.
1. Základní orientace v prostředí Maple.
2. Úprava výrazů, řešení rovnic a nerovnic, průběh funkce.
3. Grafika, vykreslování grafů a tvorba animací.
4. Základy programování v Maple.
5. Práce s knihovnami, fyzikální aplikace.
6. Vkládání objektů, práce s objektem Spreadsheet.
7. Code edit region, fyzikální aplikace.
8. Práce s komponentami a tvorba aplikací I.
9. Práce s komponentami a tvorba aplikací II.
10. Řešení aplikací vybraných partií matematiky I.
11. Řešení aplikací vybraných partií matematiky II.
12. Maplet.
13. Práce na projektu.