Detail předmětu
Navrhování a programování robotických pracovišť
FSI-GNP Ak. rok: 2019/2020 Letní semestr
Hlavní náplní předmětu je seznámit studenty se základy navrhování robotických buněk pro různé aplikace či technologie. Hlavní důraz je zde kladen na celkovou koncepci pracoviště, rozmístění hlavních prvků (2D/3D layout), výběr vhodných senzorů pro danou aplikaci a řešení bezpečnosti pracoviště s ohledem na aktuální požadavky legislativy a mezinárodních norem. Dále se studenti seznámí s aktuálně dostupnými možnostmi programování průmyslových robotů, kde bude hlavní důraz kladen na programování robotů KUKA (jazyk KUKA KRL). Získané znalosti budou nicméně obecně využitelné i pro roboty ostatních výrobců.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti získají ucelený přehled o možnostech a požadavcích pro návrh robotických buněk. Na základě získaných zkušeností budou schopni samostatné práce v oblasti navrhování pracovišť pro typické aplikace v průmyslu (manipulace, paletizace, svařování, obrábění, apod.). Studenti dále získají ucelený a prakticky orientovaný přehled o možnostech programování průmyslových robotů. Na základě získaných zkušeností budou schopni samostatné práce v oblasti programování robotů pro typické aplikace v průmyslu (především v oblasti manipulace, paletizace, popř. CAD/CAM robotického obrábění).
Prerekvizity
Úspěšné absolvování předmětu Průmyslové roboty a manipulátory I (GPZ) a základní znalosti programování (jazyk C, C++, C#).
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou cvičení, která jsou zaměřena na praktickou využitelnost získáných poznatků. Získané znalosti budou ve cvičeních ověřovány na průmyslových robotech KUKA. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou pro udělení zápočtu je nejméně 80% účast ve cvičeních a vypracování projektu na předepsané téma. Specifikace pro zpracování individuálních projektů budou upřesněny na začátku semestru.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit posluchače s metodikou navrhovaní robotických buněk pro typické aplikace a technologie používané v průmyslu. Dalším cílem je praktické seznámení se způsoby programování průmyslových robotů včetně využití pokročilých simulačních nástrojů pro off-line programování. Obsahem předmětu je také využití nadřazených PLC systémů a senzorů v rámci robotické buňky – jejich zapojení a využití v rámci řešených úloh.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Cvičení jsou povinná. Odůvodněná nepřítomnost může být nahrazena konzultací. Při získávání zápočtu se budou ověřovat znalosti studenta a schopnost jejich praktické aplikace.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2I-P: Strojní inženýrství, magisterský navazující
obor M-VSR: Výrobní stroje, systémy a roboty, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Laboratorní cvičení
52 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do oblasti navrhování robotických buněk a pokročilého programování robotů KUKA. Analýza nejčastějších typů pracovišť a řešení bezpečnosti.
2. Návrhová metodika pro celkovou koncepci buňky, rozmístění hlavních komponent. Pokročilé programování v KUKA KRL (expert).
3. Pokročilé programování v KUKA KRL, senzory – možnosti zapojení, možnosti řízení buňky.
4. Případová studie č. 1: Manipulační úloha s robotem KUKA (pásový dopravník, externí řídicí systém).
5. Případová studie č. 2: Využití simulačních nástrojů (CAD/CAM programování robotu: odjehlování, frézování).
6. Případová studie č. 3: Technologické operace s průmyslovými roboty. Požadavky, možnosti a přístupy k řešení.
7. Zadání individuálních projektů s roboty KUKA: možnosti řešení.
8. Řešení individuálních projektů – konzultace a verifikace postupů.
9. Řešení individuálních projektů – konzultace a verifikace postupů.
10. Řešení individuálních projektů – konzultace a verifikace postupů.
11. Řešení individuálních projektů – konzultace a verifikace postupů.
12. Verifikace a hodnocení vytvořených studentských návrhů.
13. Zápočet.