Detail předmětu
Mikroekonomie
FSI-HMI Ak. rok: 2019/2020 Zimní semestr
Předmět pojednává o mikroekonomických vztazích a souvislostech, pojmech a nezbytných teoretických základech nutných pro mikroekonomický rozbor problémů, umožňující vytvoření uceleného obrazu vedoucího k racionálnímu chování mikroekonomického subjektu v tržním prostředí. Obsahová náplň předmětu je zaměřena zejména na problematiku chování spotřebitele a firmy v prostředí dokonalé i nedokonalé konkurence. Předmět dále pojednává o problematice výrobních faktorů a produkčních funkcí. V náplni předmětu je také zastoupena oblast státních zásahů z mikroekonomického hlediska.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
6
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Student bude znát teoretické principy z mikroekonomické oblasti, pochopí roli a funkci trhu ve vztahu k mikroekonomických subjektům a bude schopen kritické analýzy reálných jevů z mikroekonomického prostředí a při návrhu řešení uplatní získané teoretické poznatky.
Prerekvizity
Předpokládají se všeobecné ekonomické znalosti ze střední školy.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení
Student získá zápočet, pokud obdrží minimálně 50% bodů z testu. Body budou udělovány za písemný test, obsahující početní příklady a uzavřené otázky.
Požadavkem ke zkoušce je znalost probrané látky a získaný zápočet.
Forma zkoušky je písemná, v případě nerozhodného výsledku ústní.
Písemná část zkoušky max. 100 bodů ( 5 příkladů, resp. otevřených teoretických otázek).
Výsledek je dán počtem dosažených bodů ze závěrečné písemné zkoušky..
Stupnice pro výslednou klasifikaci:
A: 90 – 100 b.
B: 80 – 89 b.
C: 70 – 79 b.
D: 60 – 69 b.
E: 50 – 59 b.
F: méně než 50 b.
Učební cíle
Cílem tohoto předmětu je mikroekonomický rozbor problémů, umožňující vytvoření uceleného obrazu vedoucího k racionálnímu chování mikroekonomického subjektu v tržním prostředí a schopnost hodnocení závěrů vyplývajících z vybraných mikroekonomicky orientovaných ekonomických teorií. Schopnost analyzovat reálné jevy z mikroekonomického prostředí a při ná vrhu řešení uplatnit získané teoretické poznatky.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních i přednáškách je dobrovolná.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2I-P: Strojní inženýrství, magisterský navazující
obor M-STM: Strojírenská technologie a průmyslový management, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň přednášek je následující:
Ekonomické zákonitosti, přehed dějin ekonomických teorií
Trh zboží a služeb
Rovnováha firmy
Trh výrobních faktorů
Rovnováha spotřebitele
Trhy výrobních faktorů
Cvičení
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň cvičení je následující:
Informace o organizaci cvičení, požadavky k zápočtu. Úvod do mikroekonomie. Trh, typy trhů, tržní subjekty a tržní mechanismus.
Vzácnost ekonomických zdrojů a problém jejich alokace. Výrobní faktory. Použití grafů v mikroekonomii. Hranice produkčních možností.
Tržní rovnováha a efektivnost
Chování výrobce – náklady a nabídka
Nedokonale konkurenční trhy trhy
Chování spotřebitele
Trhy výrobních faktorů, trhy práce a trh kapitálu
Udělení zápočtů