Detail předmětu
Fyzikální proseminář III
FSI-0FO Ak. rok: 2019/2020 Zimní semestr
Předmět Fyzikální proseminář III doplňuje učivo probírané v rámci přednášky Obecná fyzika III oboru Fyzikální inženýrství. Studenti si vhodnou formou osvojují a procvičují kapitoly kmitání a vlnění tak, aby byli schopni zákonitosti užít při řešení některých fyzikálních i technických problémů. Osvojované znalosti patří do fyzikálního základu technických disciplin.
Kmity. Kinematika, dynamika, energie. Tlumený oscilátor. Vynucené kmity a rezonance. Anharmonické kmity.
Vlny. Vlnová rovnice. Superpozice a interference. Zvukové a elektromagnetické vlny. Optika.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Znalosti definic, zákonů a podmínek jejich platnosti v oblastech uvedených v osnově. Důraz je kladen na pěstování dovednosti řešit fyzikální problémy na základě obecných znalostí získaných na přednášce.
Prerekvizity
Integrální a diferenciální počet. Newtonovy zákony. Mechanická práce a energie.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.
Způsob a kritéria hodnocení
Uděluje se klasifikovaný zápočet.
Učební cíle
Předmět je koncipován tak, aby podporoval aktivní přístup studentů k náplni jejich studia. Kapitoly a témata mají možnost vybírat právě studenti. Cílem je schopnost aktivně sledovat výklad formou intenzivní spolupráce vyučující – student.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Pro úspěšné absolvování předmětu je účast povinná. V případě omluvené neúčasti se student individuálně domluví s vyučujícím na způsobu náhrady.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B3A-P: Aplikované vědy v inženýrství, bakalářský
obor B-FIN: Fyzikální inženýrství a nanotechnologie, volitelný (nepovinný)
Typ (způsob) výuky
Cvičení
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Osnova z větší části koresponduje s přednáškou Obecná fyzika III. Obsah probírané látky je dosti závislý na momentálním stavu znalostí přítomných studentů a je průběžně přizpůsobován jejich potřebám.