Detail předmětu

Počítačové modelování - Rhinoceros 3D

FSI-YPM Ak. rok: 2019/2020 Zimní semestr

Úvod do základů práce s 3D grafickými programy. Seznámení s modelováním pomocí NURBS křivek a ploch. Praktická aplikace programu Rhinoceros 3D – základy modelování křivek, ploch a objemů, vytváření náročných sestav ve vrstvách, základy fotorealistické vizualizace s využitím nástavby V-Ray a konverze 3D formátů pro jiné konstrukční software. Příprava modelu pro obrábění pomocí RhinoCam.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět "Počítačové modelování – Rhinoceros 3D" umožňuje získání praktických zkušeností pro tvorbu 3D modelů v prostředí programu Rhinoceros 3D. Student získá základní představu o způsobu modelování složitých návrhů, tvorby ploch ze křivek a spojování ploch do objemů, práci ve vrstvách a spojování částí do náročných celků. Student se naučí využívat všechny nabízené funkce programu pro realizaci vlastních návrhů a představ a pro výkresovou prezentaci semestrálních úkolů. Díky nadstavbě RhinoCam bude schopen své návrhy připravit na výrobu obráběním.

Prerekvizity

Předpokládají se elementární znalosti práce s PC v systému Windows. Výhodou jsou jakékoli zkušenosti s počítačovou 3D grafikou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovinou z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu "Počítačové modelování – Rhinoceros 3D" je seznámit studenty s možnostmi 3D grafického NURBS modeláře Rhinoceros 3D. Získají základní zkušenosti s tvorbou modelů v trojrozměrném prostoru a možnost realizovat své skici a návrhy semestrálních ateliérových prací. Seznámí se s CAM nádstavbou RhinoCam, díky které mohou studenti připravit své modely pro obrábění. Studenti postupně zpracovávají vlastní grafický návrh s možností plného využití výpočetní techniky.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.

Použití předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do 3D modelovacích programů; Seznámení s programem Rhinoceros 3D – uživatelské rozhraní, obecné základní nastavení programu
2. Rhinoceros – souřadný systém, zadávání souřadnic, vlastnosti objektů, vrstvy, základy vytváření objektů, nástroje pro viditelnost objektů, konstrukční historie
3. Rhinoceros – vytváření a editace základních křivkových objektů a nástroje pro jejich vzájemné úpravy
4. Rhinoceros – funkce pro vytváření ploch a nástroje pro jejich úpravy, principy práce s tělesy
5. Rhinoceros – nástroje pro pokročilé transformace objektů, obálkové transformace, rozbalování ploch, promítání
6. Rhinoceros – pokročilé nástroje pro vytváření a editaci křivek, pokročilé nástroje pro vytváření a editaci ploch
7. Rhinoceros – bloky, externí reference, uživatelské konstrukční roviny, analýzy objektů, filtrování výběru
8. Rhinoceros – nástroje pro generování výkresové dokumentace, kótování, šrafování, tisk
9. Rhinoceros – práce s polygonálními objekty, export sítí, příprava modelu pro Rapid Prototyping, příprava modelu pro rendering
10. Renderování v real-time renderovacím programu Keyshot
11. Rhinoceros – renderování v pluginu Vray
12. Renderování v programu Maxon Cinema 4D
13. Rhinoceros – individuální projekt