Detail předmětu
Počítačové modelování - 3DS Max
FSI-YPV Ak. rok: 2019/2020 Zimní semestr
V rámci předmětu "Počítačové modelování – 3ds Max" jsou vyučovány základy práce s programem Autodesk 3ds Max jeho možností při tvorbě digitálního modelu. V rámci výuky získají studenti znalosti potřebné k tvorbě 3D modelů z polygonových sítí převážně za pomoci subdivision surfaces, s důrazem na volnou tvorbu a tvorbu dle předlohy. Studenti budou schopni připravit své 3D modely na 3D tisk a seznámí se potřebnými postupy.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Předmět "Počítačové modelování – 3ds Max" navazuje na předchozí předměty a prohlubuje znalosti studentů v oblasti tvorby 2D, 3D grafiky. Nově se zaměřuje na polygonální modelování a přípravu výstupů pro 3D tisk. Student je schopný vytvořit vlastní návrh do 3D prostředí nebo již existující objekt vymodelovat.
Prerekvizity
Předmět navazuje na předměty "Počítačová grafika – Photoshop" a "Počítačové modelování – Rhinoceros 3D". Proto se předpokládá základní práce s 2D a 3D grafikou a uvedenými programy.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Učební cíle
Cílem předmětu je základní ovládnutí polygonálního modelování v programu Autodesk 3ds Max. Osvojením základů modelování v Autodesk 3ds Max získají studenti schopnost bez omezení vytvářet své designerské návrhy přímo v počítači. Seznámí se s možnostmi, které polygonální modelování nabízí, s tvorbou komplexních modelů a modelováním dle reálné předlohy. Studenti budou postupně zpracovávat vlastní designérský návrh s možností výstupu, včetně přípravy modelu pro 3D tisk.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B3A-P: Aplikované vědy v inženýrství, bakalářský
obor B-PDS: Průmyslový design ve strojírenství, povinný
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
39 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Autodesk 3ds Max – seznámení s prostřením programu Autodesk 3DS Max, filosofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory a objekty
2. Autodesk 3ds Max – vytváření a hierarchizace objektů, modelování z primitiv, metody polygonového modelování, Mesh Smooth, transformace
3. Autodesk 3ds Max – scéna – environment, světla, kamery, práce s materiály, základy mapování
4. Autodesk 3ds Max – základy modelování a zákonitosti subdivision surfaces, tvorba jednoduchých objektů
5. Autodesk 3DS Max – prohloubení znalostí subdivision surfaces a nástrojů pro modelování
6. Autodesk 3DS Max – příprava modelování dle předlohy, příprava scény, tvorba obrazových podkladů
7. Autodesk 3DS Max – modelování dle předlohy za použití subdivision surfaces a dokončení modelu
8. Autodesk 3DS Max – příprava na volné modelování vlastního designu
9. Autodesk 3DS Max – modelování vlastního projektu, rozšíření možností editačních nástrojů
10. Autodesk 3DS Max – modelování vlastního projektu, využití OpenSubdiv Modifikátoru
11. Autodesk 3DS Max – práce na finálním projektu – pro modelování detailů nástroji digital sculptingu
12. Autodesk 3DS Max – seznámení se s exportem pro 3d tisk, zákonitostmi a nastavením
13. Autodesk 3DS Max – dokončení finálního projektu a jeho příprava na 3d tisk