Detail předmětu

Rapid Prototyping a 3D digitalizace

FSI-YRP Ak. rok: 2019/2020 Letní semestr

Náplní kurzu je automatizované počítačové navrhování a výroba na základě digitálního 3D modelu. Studenti se seznámí s metodami algoritmického modelování potřebnými pro kustomizaci průmyslových produktů v průmyslu 4.0. Zpracováním připravených cvičení si osvojí potřebné znalosti a dovednosti pro navrhování parametrizovaných geometrií na základě proměnných vstupů.
Kurz zahrnuje výuku principů optické digitalizace, CNC obrábění a aditivní i robotické výroby s cílem poskytnout o nich dostatečně široký přehled důležitý pro budoucí praxi průmyslového designéra. Studenti budou samostatně pracovat s ručním 3D skenerem a stolní 3D tiskárnou ve studentském FabLABu, kde budou vyrábět vybrané generativní návrhy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou schopni navrhovat a připravovat díly pro aditivní způsob výroby, zpracovat data naskenovaných 3D objektů a přetvořit je do plošných modelů využitelných pro další designérskou práci. Získané zkušenosti využijí při řešení diplomové práce, v doktorském studijním programu a v praxi pak při vývoji nových výrobků. Znalost aditivních technologií a optické digitalizace prospěje k rozšíření dovedností potřebných k realizací designových a předvýrobních modelů.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z oblasti CAD systémů, zejména Rhinoceros 3D.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka je zaměřena na praktické zvládnutí softwarových a hardwarových nástrojů. Probíhá formou cvičení orientovaných na praktické úlohy, měření a zpracování dat s cílem připravit a realizovat tiskovou úlohu na 3D tiskárně. Prakticky orientovaná cvičení zároveň umožní studentů získat zpětnou vazbu z fyzické realizace projektů.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: vypracování zadaných úkolů nebo projektu, odevzdání dat v digitální formě. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovinou z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami algoritmického modelování, technologií optického skenování 3D objektů a aditivními technologiemi s cílem poskytnout o nich dostatečný přehled důležitý pro rozvoj kreativního potenciálu průmyslového designéra.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Náhrada zameškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Použití předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Generativní design – úvod do algoritmického modelování Rhinoceros 3D Grasshopper
2. Generativní design – parametrické modelování s úplnou historií (Grasshopper)
3. Generativní design – využití evolučních algoritmů Grasshopper – Galapagos)
4. Generativní design – hledání forem (form finding – Grasshopper Kangaroo, nebo alternativy)
5. Generativní design – Generování struktur (Grasshopper Paneling tools, nebo alternativy)
6. 3D optická digitalizace – systém ATOS
7. 3D optická digitalizace- systém Sense
8. Software GOM Inspect – post-processing, úpravy sítě, primitiva
9. Rapid prototyping – příprava výroby na stolní 3D tiskárně
10. Výroba dílů pomocí rapid prototyping (praktická výuka FabLAB)
11. Výroba dílů pomocí rapid prototyping (praktická výuka FabLAB)
12. Robotická výroba a CNC – (KUKA PRC, nebo alternativy)
13. Základy práce s 6-osým průmyslovým robotem (KUKA KR 60 HA – praktická ukázka)