Detail předmětu
Ateliér - prostorové studie
FSI-YZ2 Ak. rok: 2019/2020 Zimní semestr
Předmět se zabývá úvodem do průmyslového designu z hlediska budování hmoty v prostoru. Praktická cvičení ve volné kompoziční tvorbě jsou východiskem pro pozdější práci na konkrétních designérských úkolech. Prostorové studie akcentují vztahy působící uvnitř i vně prostorových útvarů – důležitost proporčních souvislostí, provázanost celku s detailem atd. Pro modelovou práci je využívána sádra, HPS, clay, novodur a další materiály.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Předmět rozvíjí znalosti tvůrčího zpracování prostorových objektů. Studenti si prohloubí zkušenosti se základními technikami, vybavením a návyky pro tvorbu prostorových studií ze základních materiálů (clay, sádra, HPS, novodur).
Prerekvizity
Předpokládá se zvládnutá kresba geometrických těles v perspektivním pohledu. Zkušenosti s navrhováním kompozičních studií, včetně hmotových modelů a s tím související schopnost práce se základními materiály (průmyslová plastelína, hlína). Důležitá je orientace v dějinách umění a designu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou cvičení, která jsou prakticky zaměřena na realizaci fyzických modelů s individuálními konzultacemi.
Způsob a kritéria hodnocení
Získání zápočtu je podmíněno prezencí ve cvičeních, odevzdáním zadaných prací ve stanovených termínech, ústní obhajobou zpracovaných úkolů.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Pokud je i pouze jeden z úkolů hodnocen menším než polovičním počtem bodů, je celkové hodnocení z předmětu F „nedostatečně“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi obsahového uchopení tématu jako základu průmyslového designu formou ateliérové tvůrčí činnosti. Ta je prakticky rozvíjena na prostorových studiích zaměřujících se primárně na tvar a jeho význam.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B3A-P: Aplikované vědy v inženýrství, bakalářský
obor B-PDS: Průmyslový design ve strojírenství, povinný
Typ (způsob) výuky
Ateliér
39 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Zadání I. úkolu /prostorová studie na obecné téma/, analýza
tématu, kresebné skici
2. Kresebné skici, prostorové skici
3. Prostorové skici, tvorba modelu
4. Tvorba modelu, práce na posteru
5. Hodnocení I. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, zadání II. úkolu /prostorová studie na obecné téma/, analýza tématu
6. Kresebné skici, prostorové skici
7. Prostorové skici, tvorba modelu
8. Tvorba modelu, práce na posteru
9. Hodnocení II. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, zadání III. úkolu /prostorová studie na obecné téma/, analýza tématu
10. Kresebné skici, prostorové skici
11. Prostorové skici, tvorba modelu
12. Tvorba modelu, práce na posteru
13. Hodnocení III. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, celkové hodnocení semestru