Detail předmětu
Umění a řemesla
FSI-YDU Ak. rok: 2019/2020 Letní semestr
Seznámení se základním i pojmy: člověk a umění, člověk a životní prostředí, člověk z hlediska fyziologického a psychologického, člověk a užité umění, umělecká řemesla a design. Na daných úkolech posluchači řeší postavení člověka v pracovní i mimopracovní oblasti a navrhuje optimální podmínky pro jeho činnost s uplatněním estetiky pomocí kresebného vyjádření a modelové klasické i počítačové techniky.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Základní orientace v oborech užitého umění, oblastech a materiálech uměleckých řemesel. Praktická dovednost navrhování v dané oblasti.
Prerekvizity
Účast ve výuce je podmíněna splněním podmínky návaznosti předmětů – nutné absolvování kurzů Základy designu a Typologie designu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna tvůrčí prací v ateliéru a exkurzemi.
Způsob a kritéria hodnocení
Zápočet je podmíněn účastí ve výuce, odevzdáním požadovaného počtu prací (výkresů) v termínu a dostatečné kvalitě a zvládnutí příp. testu. Písemný test ověřuje celkovou orientaci a znalosti vývoje a teorie designu a řemesel v probraném rozsahu.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Pokud je i pouze jeden z úkolů hodnocen menším než polovičním počtem bodů, je celkové hodnocení z předmětu F „nedostatečně“
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojmy a vztahy v oblasti výtvarného umění, designu, užitého umění a uměleckých řemesel . Úkoly kurzu jsou řešeny jako předstupeň ateliérů – průmyslový design.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B3A-P: Aplikované vědy v inženýrství, bakalářský
obor B-PDS: Průmyslový design ve strojírenství, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
13 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Člověk a umění, životní styl a umělecký sloh;
2. Člověk a životní prostředí;
3. Člověk z hlediska fyziologického a psychologického;
4. Člověk a věci – funkce předmětů;
5. Užité umění, umělecká řemesla a design – základní pojmy;
6. Užité ümění a umělecká řemesla – kámen, hlína, keramika;
7. Užité umění a umělecká řemesla – keramika;
8. Užité umění a umělecká řemesla – sklo;
9. Užité umění a umělecká řemesla – kovy;
10. Užité umění a umělecká řemesla – textil;
11. Užité umění a umělecká řemesla – exkurze do řemeslných dílen;
12. Užité umění a umělecká řemesla – dřevo, nábytek;
13. Písemný test.
Ateliér
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod – základní pojmy, informace o předmětu;
2. Koncepční studie designu prostředí v intravilánu (situace, vztahy apod., např. park, náměstí, pěší zóna, dětské hřiště, komunikační uzel apod.) – zadání 1;
3. Koncepční řešení designu – rešerše, analýza, skici;
4. Koncepční řešení designu – vypracování;
5. Koncepční řešení designu – definitiva, odevzdání úkolu č. 1;
6. Návrh jednoduchého designu využívající řemeslné materiály a postupy- zadání 2;
7. Návrh designu- rešerše, analýza, skici;
8. Návrh designu – definitiva; odevzdání úkolu č. 2;
9. Návrh designu využívající řemeslné materiály a postupy (detailní řešení) – zadání 3;
10. Návrh designu detailu – rešerše, analýza, skici;
11. Návrh designu – vypracování;
12. Návrh designu – definitiva;
13. Odevzdání úkolu č. 3; Písemný test;