Detail předmětu
Systémy, řízení a mechatronika automobilů
FSI-QE1 Ak. rok: 2020/2021 Letní semestr
Předmět Systémy, řízení a mechatronika automobilů má seznámit studenty se základními tématy z oblasti elektrické sítě vozidla, simulace elektrických obvodů, designu elektronických řídicích jednotek – ECU, periferií řídicích jednotek, výroby řídicích jednotek, vývoje a testování mechatronických systému, programování procesorů řídicích jednotek, měření a zpracování dat, diagnostiky vozidel, elektromobily a autonomních vozidel. Nedílnou součástí předmětu je i úvod do témat jako je Průmysl 4.0, City 4.0, autonomní systémy a Internet of Things.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
6
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Předmět Systémy, řízení a mechatronika automobilů umožňuje studentům získat základní teoretické a praktické znalosti pro realizaci vývoje mechatronických systémů a s nimi spojenými oblastmi.
Prerekvizity
Základy dynamiky mechanizmů, základy konstrukce motorových vozidel, základy měření elektrických veličin, základy teorie elektrických strojů a přístrojů, principy zpracování a přenosu dat, základy programování.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna laboratorním cvičením.
Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, aktivní účast, zpracované protokoly z měření.
Zkouška: Zkouška prověřuje znalost celé látky včetně praktických dovedností. Zkouška se skládá z písemné části (kontrolního testu) a v případě potřeby z části ústní. Do klasifikačního hodnocení se zahrnují: Hodnocení práce ve cvičeních (hodnocení vypracovaných úloh). Výsledek písemné části zkoušky (kontrolního testu). Výsledek případné ústní části zkoušky.
Učební cíle
Cílem předmětu Systémy, řízení a mechatronika automobilů je seznámit studenty se soudobými trendy v oblasti řídicích systémů motorových vozidel. Úkolem předmětu je dosažení základních znalostí uvedené problematiky tak, aby je studenti byli schopni uplatnit ve své profesi a orientovat se v širokých možnostech soudobého vývoje v této oblasti automobilní techniky.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrolovanou výukou je cvičení. Cvičení jsou povinná. Je kontrolována přítomnost na cvičení a je přezkušována úroveň znalostí zadané úlohy. Zameškanou výuku musí student absolvovat s jinou skupinou, nebo ve výjimečných případech zadáním domácí práce na příslušné téma. Úroveň zpracování této práce je vyhodnocena vyučujícím.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2I-P: Strojní inženýrství, magisterský navazující
obor M-ADI: Automobilní a dopravní inženýrství, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do systémů, řízení a mechatroniky automobilů
2. Elektronika vozidla I
3. Elektronika vozidla II
4. Simulace elektrických obvodů
5. Design elektroniky řídicí jednotky – ECU
6. Výroba řídicí jednotky – ECU
7. Programování procesorů řídicí jednotky – ECU
8. Periferie řídicí jednotky – ECU
9. Vývoj a testování mechatronických systému pro automobily
10. Měření a zpracování dat
11. Diagnostika vozidla
12. Elektromobily
13. Autonomní vozidla
Cvičení s počítačovou podporou
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Následujících šest cvičení probíhá jednou za dva týdny, cvičení trvá dvě vyučovací hodiny.
1. Úvod do laboratorních cvičení, bezpečnostní předpisy
2. Sestavování, měření a ověření základních elektrických obvodů
3. Základní programování mikrokontrolérů
4. Měření na elektrickém obvodu se snímačem nebo akčním členem
5. Analýza komunikace elektronických zařízení vozidla
6. Testování mechatronického systému
Následující cvičení trvá jednu hodinu.
7. Prezentace zadaných prací, zápočet.