Detail předmětu
Mechatronické systémy v dopravních prostředcích
FSI-RMF Ak. rok: 2020/2021 Letní semestr
Předmět Mechatronické systémy v dopravních prostředcích II seznamuje studenty s pokročilými elektromechanickými, elektrickými, elektronickými a řídicími systémy těchto strojů a jejich vzájemnými interakcemi. Obsahem předmětu jsou především systémy řízení motorů dopravních prostředků, systémy pasivní a aktivní bezpečnosti, systémy jízdního komfortu, zabezpečovací systémy, informační, komunikační a navigační systémy a Evropská palubní diagnostika (EOBD).
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Předmět Mechatronické systémy v dopravních prostředcích II umožňuje studentům získat základní teoretické znalosti níže uvedených systémů a jejich nejdůležitějších komponent a praktické dovednosti při obsluze a diagnostice jednoduchých poruch souvisejících s činností těchto systémů.
Prerekvizity
Základy dynamiky mechanizmů, základy měření neelektrických veličin, základní vlastnosti elektromotorů, základy výkonové elektroniky, základy diagnostiky, principy zpracování a přenosu dat.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání samostatné práce dle zadaného tématu a absolvování testu z přednášené látky. Výsledná klasifikace je určena bodovým hodnocením dle Studijního a zkušebního řádu VUT. Body získávají studenti ve dvou okruzích: 1. Písemný test z přednášené látky, 0-50 bodů. 2. Kvalita samostatné práce, 0-50 bodů.
Učební cíle
Cílem předmětu Mechatronické systémy v dopravních prostředcích II je seznámit studenty se pokročilými mechatronickými systémy v dopravních prostředcích. Úkolem předmětu je dosažení základních znalostí uvedené problematiky tak, aby studenti byli schopni aplikovat tato zařízení ve své hlavní profesi a orientovat se v široké tržní nabídce těchto produktů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrolovanou výukou je cvičení. Cvičení jsou povinná. Je kontrolována přítomnost na cvičení a je přezkušována úroveň znalostí. Nahrazování zameškané výuky je prováděno zadáním domácí práce na příslušné téma, úroveň zpracování této práce je vyhodnocena vyučujícím.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2A-P: Aplikované vědy v inženýrství, magisterský navazující
obor M-MET: Mechatronika, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
1. Přehled pokročilých systémů řízení motorů dopravních prostředků.
2. Systémy vstřikování benzinu.
3. Snímání a zpracování provozních dat zážehových motorů.
4. Motormanagement.
5. Systémy vstřikování nafty.
6. Řízení systémů vstřikování nafty.
7. Systému ABS/ASR.
8. Systémy ESP/EBS.
9. Systémy jízdního komfortu.
10.Zabezpečovací systémy.
11.Zádržné a ochranné systémy.
12.Informační a komunikační systémy.
13.Evropská palubní diagnostika EOBD.
Cvičení
13 hod., povinná
Osnova
1. Dekompozice systémů řízení motorů dopravních prostředků na dílčí mechatronické systémy.
2. Systémy vstřikování benzinu – konstrukce prvků.
3. Struktura provozních dat zážehových motorů.
4. Příklady motormanagementu (Bosch, Ford, Siemens).
5. Systémy vstřikování nafty – konstrukce prvků.
6. Varianty řídicích systémů vstřikování nafty.
7. Systémy ABS/ASR – konstrukce prvků.
8. Příklady systémů ESP/EBS.
9. Příklady systémů jízdního komfortu.
10.Zabezpečovací systémy – konstrukce prvků.
11.Zádržné a ochranné systémy – konstrukce prvků.
12.Informační a komunikační systémy – uspořádání prvků.
13.Evropská palubní diagnostika EOBD – chybové kódy.