Detail předmětu
Ateliér - průmyslový design V
FSI-YPP Ak. rok: 2020/2021 Zimní semestr
Designérský projekt je zde vnímaný jako předstupeň diplomové práce. Vychází se z poznatků získaných z praxe, ale i vlastních analýz a rozborů. Studenti jsou vedeni k vypracování několika variant možného řešení, k hledání možných způsobů navržení zadaného tématu. Tento přístup může pomoci studentovi nalézt nové netradiční pohledy na řešení projektu, doposud nikde publikované či realizované. Jsou vítána řešení, ve kterých jsou uplatněny návrhy a prvky s možnou aplikací v blízké budoucnosti.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
19
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti získají schopnost zpracovávat designérský projekt. Poznatky získané během zpracování předdiplomového projektu slouží jako výchozí analytický materiál pro teoretickou část diplomového projektu. Zaměření projektu vychází z reálných nebo předpokládaných požadavků výrobní i výzkumně-vývojové sféry, snaží se reflektovat reálie i praxi naší společnosti.
Prerekvizity
Student musí ovládat kresbu a modelování. Dále je nutno zvládat principy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení jednodušších i komplikovanějších průmyslových výrobků. Pro kvalifikované řešení zadaných projektů je samozřejmé pochopení funkčních, technických i technologických aspektů daného tématu. Nutná je praktická znalost 2D a 3D programů (Adobe, Rhinoceros apod.).
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Tvůrčí práce v ateliéru.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu: aktivní účast na cvičeních, vypracování prvních čtyř kapitol diplomové práce se stanovenou strukturou a rozsahem (úvod, přehled současného stavu poznání, analýza problému a cíl práce, variantní studie designu). Sumarizační poster ke každé z variant, koncepční modely ke 2 vybraným variantám. Průběžná prezentace a konečná prezentace shrnující výsledky semestrální práce.
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je co nejdůkladnější seznámení se s danou problematikou podle individuálního zadání diplomových projektů, včetně správného stanovení vzájemných vazeb člověk – stroj – prostředí. Významným požadavkem v počáteční fázi úkolu řešení je stanovení určitého globálního nadhledu.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2A-P: Aplikované vědy v inženýrství, magisterský navazující
obor M-PDS: Průmyslový design ve strojírenství, povinný
Typ (způsob) výuky
Ateliér
208 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
– Zadání úkolu – návrh designu průmyslového výrobku.
- Přípravné kresby a skici – 1.etapa.
- Korekce, dopracování navržených kresebných studií.
- Vypracování kresebných podkladů (řezy v měřítku).
- Zpracování ergonomických podkladů dané problematiky.
- Vypracování výkresů pro ergonomický poster – 1.etapa ( konzultace ).
- Zpracování vstupních skic, návrhů do výsledných posterů – 1.etapa (
konzultace ).
- Zpracování textových částí předdiplomního projektu – průvodní zpráva.
- Zpracování vstupních skic, návrhů do výsledných posterů – 2.etapa.
- Výroba makety – koncepčního modelu.
- Dopracování výkresové dokumentace v měřítku, textové části projektu
(průvodní zpráva), doprovodných posterů – axonom.pohledy.
- Výroba a dokončení finální makety – koncepčního modelu.
- Závěrečná konzultace – odevzdání práce.