Detail předmětu

Pokročilé materiály v designu

FSI-YAM Ak. rok: 2020/2021 Letní semestr

Předmět je zaměřen na využívání moderních, netradičních materiálů v oblasti průmyslového designu. Seznámí studenty s možností aplikace pokročilých materiálů z důvodu jejich výhodných fyzikálních vlastností, které umožní vznik originálních, invenčních návrhů s novými estetickými a funkčními vlastnostmi. Předmět směřuje k osvojení práce s materiálem výrobků v průmyslovém designu, využití progresivních vlastností a prohloubení vnímání řeči materiálů jako jsou struktura, povrch, barva či jejich senzorické vlastnosti. Materiálová analýza výrobků, zejména materiálové složení jednotlivých komponent zvýší povědomí studentů o životním cyklu výrobků.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

– Znalost současných a pokročilých materiálů.
- Schopnost analýzy environmentálních dopadů.
- Schopnost identifikovat ekologické aspekty designérské tvorby.

Prerekvizity

Předpokládá se základní znalost vlastností materiálů, logické myšlení a znalost práce s PC.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Vyučování předmětu probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky poskytují studentům potřebné informace o dané problematice, které jsou poté prakticky využity v následujících cvičeních.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je: Povinná prezence v ateliéru v rozvrhovaných hodinách, konzultace s vedoucím práce podle individuálních termínů. Hodnotí se správnost a postup výpočtu environmentálních dopadů výrobku, vhodná volba a aplikace materiálů na návrhu, kvalita zpracování jednotlivých etap práce (skici, variantní návrhy, pracovní modely, vizualizace, varianty finálního prezentačního posteru apod.), odevzdání zadaných výstupů ve stanovených termínech. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů.
Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE
A / 100–90 / 1 / výborně
B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře
C / 79–70 / 2 / dobře
D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě
E / 59–50 / 3 / dostatečně
F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Absolventi získají znalosti o technologiích výroby pokročilých materiálů, ale zejména s potencionálním přínosem pro jejich aplikace v průmyslovém designu. Studenti budou schopni analyzovat materiálové složení výrobků a pracovat s nástroji pro posuzování environmentálních dopadů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhu. Stanovení způsobu náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

– Úvod do problematiky, seznámení se environmentálním významem pokročilých materiálů, normami a nařízeními.
- Možnosti výroby (vstřikování, 3D tisk, ohýbání, ...).
- Materiálová analýza vybraných výrobků s následným zpracováním životního cyklu výrobku.
- Polymery (význam, vlastnosti, použití).
- Kompozity (význam, vlastnosti, použití).
- Kovy (význam, vlastnosti, použití).
- Sklo (význam, vlastnosti, použití).
- Textilní materiály (význam, vlastnosti, použití).
- Beton a keramika (význam, vlastnosti, použití).
- Recyklované a vícedruhové materiály (význam, vlastnosti, použití).
- Interaktivní materiály (význam, vlastnosti, použití).
- Spojování polotovarů (význam, vlastnosti, použití).
- Potenciál výrobků za použití netradičních materiálů.

Ateliér

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

– Úvod do ateliérového cvičení.
- Seznámeni se s nástroji ecodesignu.
- Posouzení materiálového složení současných výrobků, následná analýza životního cyklu výrobku.
- Designérský koncept z pokročilých materiálů.
- Návrh výrobků z pokročilých materiálů.
- Designérský koncept z pokročilých materiálů, zápočtový test.
- Návrh výrobků z pokročilých materiálů.
- Ústní prezentace zadaných úkolů studenty.
- Zápočtový test, analýza životního cyklu výrobku zadaného výrobku.